Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 29 april 2007 - 03:00 uur

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 29 april 2007 - 03:00 uur

Gisteravond liep ik even een rondje buiten om te kijken of het een beetje helder was. Er was lichte sluierbewolking rond de maan, en het waaide nogal hard. Dat was dus niet de moeite waard.
    Maar op gegeven moment zag ik een enorm heldere stip erg laag in ZZO staan en omdat ik jupiter nog nooit had bekeken heb ik toch maar het hele zooitje buiten gezet, en dan natuurlijk de 10" (als je het doet moet je het goed doen natuurlijk).

Omdat ik niet echt vrij zicht heb op het zuiden, moest ik de telescoop regelmatig verplaatsen om toch tussen twee coniferen door te kijken, maar al gauw zag ik jupiter en 3 van zijn manen (europa zat achter de planeet), en zo af en toe leek het zelfs of ik enkele wolkenbanden kon ontdekken.

Omdat ik nu toch al alles buiten had staan, en al gewend was aan de kou door de wind gelijk maar even een laptop gepakt en de webcam aangesloten op de telescoop. Ik had eigenlijk ook de zwartwit cam moeten pakken, maar ben het helaas vergeten. De telescoop was op gevoel op het noorden ge-aligned, en gelukkig werkte het tracken gelijk goed. Door de grootte helderheid van jupiter zijn de frames ondanks de sterke wind nog relatief scherp gebleven. De sluierbewolking werkte ook niet echt mee, maar ik ben toch wel blij met mijn eerste Jupiter plaatjes
    (jupiter is ook erg groot vergeleken met saturnus)

ps. Als ik van te voren had geweten dat europa zo rond half 4 achter jupiter vandaan zou komen had ik dat ook nog wel willen opnemen . De fotos zijn bewerkt op de laptop, en daardoor kan het zijn dat ik de kleuren en helderheid weer eens verkeerd heb ingeschat...
    Evil will always triumph because good is dumb

dat zijn mooie fotos voor de omstandigheden die je beschrijft.
    en je ziet idd ook wat structuur op jupiter.
    ga zo door

Commentaar

Mooi man..... Heb zelf ook slecht zicht op het zuiden. Maar aangestoken door deze plaatjes moet ik toch maar eens kijken of het er van komt...
      8" Skywatcher Newton (Imaging)
      4" Skywatcher Achro (Guiding)
      EQ6 Syntrek
      Canon 350D / 400D (Baader mod.)
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter
      PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Mooie fototjes!

Ik ga in de nacht van donderdag naar vrijdag ook Jupiter proberen te fotograferen met de Skywatcher 200/1000mm Newton.

Commentaar

Nog even bezig geweest achter mn crt scherm met een van de filmpjes.
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
          X