Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De echte kleuren van de maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De echte kleuren van de maan

Okay, foto ziet er misschien wat vreemd uit. Dus even de uitleg (voor degenen die het nog niet weten )
    Dit is een grove vertaling van http://www.colormoon.pt.to/ waar ook de uitleg staat om het zelf te kunnen doen. Heb zelf een iets andere methode gebruikt omdat dat wat beter resultaat gaf maar is wel gebaseerd op de manier van die site.

Als wij foto's nemen van de maan of de maan zien, dan zien we een egaal geheel wat betreft kleur. De nuances komen door schaduw en het donker en lichter zijn van de diverse soorten steen, stof etc.
    Maar steen, stof etc zijn mineralen en die hebben ook hun kleur alleen zijn die verschillen zo klein (mede door de afstand) dat het eigenlijk niet zichtbaar is.
    Door de kleuren digitaal omhoog te krikken is het dus zichtbaar dat de maan zeker dus wel verschillende kleuren heeft en dus uit verschillende soorten mineralen bestaat.
    Zo lijken op normale foto's de kleuren van Mare Serenitatis en Mare Tranquillitatis (de 2 vlaktes/zeeŽn rechts bovenin) bijna gelijk.
    Maar als de echte kleuren omhoog gehaald worden, dan is duidelijk dat Mare Serenitatis rood/bruin(achtig) van kleur is en Mare Tranquillitatis blauw(achtig).

Weer een openbaring erbij en het was heel leuk om te doen, om te zien hoe een op grijze maan opeens kleuren tevoorschijn komen
    De foto eronder is het origineel wat dus bewerkt is tot de echte kleuren.

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Heel gaaf gedaan! Inderdaad opvallend, hoe de verschillende zeeen subtiel verschillende combinaties materiaal te zien geven.

Ik neem trouwens aan dat de blauwige rand nabij de terminator door de optica van de telescoop veroorzaakt is?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hoi Menno,

Heel gaaf gedaan, maar waar ik benieuwd naar ben:

Hoe komt het dat de maanstenen die we hebben en de maanfoto's van gelande apollo's ook grijsachtig zijn? Is dat ook nog een te grote afstand om de kleur te kunnen zien?

Gr. Bas
      "Messier Vrienden Club Berlicum"
      **Bresser Skylux 70/700**
      **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        Heel gaaf gedaan! Inderdaad opvallend, hoe de verschillende zeeen subtiel verschillende combinaties materiaal te zien geven.

Ik neem trouwens aan dat de blauwige rand nabij de terminator door de optica van de telescoop veroorzaakt is?
        Nee, kijk maar op foto van origineel, dat ziet er normaal uit. Wat ik begrepen heb is dat dat komt omdat de lichtweerkaatsing daar niet goed genoeg is om de kleuren goed weer te geven. Best methode is om een volle maan te nemen en die te bewerken omdat dan alles min of meer dezelfde hoeveelheid licht ontvangt en reflecteert. Heb ik helaas geen foto van. Maar volgende week wel (hoop ik).

Menno

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas B
          Hoi Menno,

Heel gaaf gedaan, maar waar ik benieuwd naar ben:

Hoe komt het dat de maanstenen die we hebben en de maanfoto's van gelande apollo's ook grijsachtig zijn? Is dat ook nog een te grote afstand om de kleur te kunnen zien?

Gr. Bas
          Wederom wat ik begrepen heb : de kleuren zijn er wel maar heel fijn. Kan het vergelijken met een aardse steen die wit lijkt maar als hem sterk bekijkt of met licht onder bepaalde hoek schijnt, dan komt er opeens een zweem van een kleur. Dat is nu hetzelfde gebeurt met deze foto alleen is de kleur sterk overdreven. Die aardse witte steen zou bv een lichte groene zweem kunnen hebben, nauwelijks zichtbaar voor het blote oog. Maar als je dan een foto van die steen hebt en daar de kleuren van versterkt, dan komt de kleur groen veel sterker naar voren.

Menno

Commentaar

Even een leuke toevoeging. Ook op de maan zelf lijkt de maan in grootte mate gewoon grijs. Dit betekend echter niet dat er geen kleur op de maan is die makkelijk visueel waar te nemen is. Tijdens de Apollo 17 missie berichten de astronauten voor het eerst over 'orange soil'. Het filmpje hiervan kwam ik een tijd terug tegen op solarviews, en ik zal zo eens even zien of er meer informatie over te vinden is. Hier in ieder geval het filmpje.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Gaaf om te lezen en dat je die kleuren naar voren kan halen..

Bedankt voor de info, weer wat geleerd ..

Gr.
              "Messier Vrienden Club Berlicum"
              **Bresser Skylux 70/700**
              **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Gaaf man.

Was volgens mij ook een keer een POTD dacht ik...
                [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Commentaar

POTD

Edit: laat maar, weet het al: Picture Of The Day
                  Zal daar eens op zoek naar gaan ...

Commentaar

Een andere

Ok, had een andere foto gevonden die meer deed met de kleuren zoals ik eigenlijk wilde. Onderstaande dus. Het ziet er allemaal overdreven uit (wat het ook is natuurlijk ) maar het is dan ook alleem naar om kleuren te accenturen, aan te geven dat er kleur is daar on the moon

Menno

Commentaar

Da's een leuk idee meegja, dat ga ik ook eens proberen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                        Even een leuke toevoeging. Ook op de maan zelf lijkt de maan in grootte mate gewoon grijs. Dit betekend echter niet dat er geen kleur op de maan is die makkelijk visueel waar te nemen is. Tijdens de Apollo 17 missie berichten de astronauten voor het eerst over 'orange soil'. Het filmpje hiervan kwam ik een tijd terug tegen op solarviews, en ik zal zo eens even zien of er meer informatie over te vinden is. Hier in ieder geval het filmpje.
                        Jah, dat had ik idd al eerder gezien ... wel een cool iets

Menno

Commentaar

Jouw foto vind ik veel mooier hoor.

De kleur van een steen kan niet alleen beter zichtbaar worden bij licht onder een bepaalde hoek, maar vooral ook door hem nat te maken!
                          Wie weet doet een fikse regenbui op de maan wel wonderen

Commentaar

Mooi man, al die kleuren. Heb het artikeltje gelzen. Nu alleen nog zelf proberen.....
                            8" Skywatcher Newton (Imaging)
                            4" Skywatcher Achro (Guiding)
                            EQ6 Syntrek
                            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                            Philips SPC900 (Guiding)
                            DSLR Focus; DSLR Shutter
                            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ik de Zenit van deze maand staat nu ook een artikel over kleur op de maan.

Commentaar

Werken...
                              X