Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan 22 april

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan 22 april

Hallo,
    Heb net een foto van de maan gemaakt.
    Wie helpt mij om die blauwe rand weg te krijgen

Groetjes,
    Marion.
    Mijn zoon wil een telescoop..

Hoi,

Bedoel je zoiets als deze:
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hoi Marion,

Het is altijd handig/interessant als je er even bij vermeld welk apparatuur je hebt gebruikt. Daarmee kunnen we je ook beter/gerichter helpen.

De blauwe rand is, zoals je misschien al wel weet, de kleurfout van het objectief dat je hebt gebruikt. Deze kleurfout word erger naarmate je langer belicht. Gezien je foto overbelicht is had hij van oorsprong al wat minder kunnen wezen. Dan had je ook wat meer details naar de rand toe kunnen zien. Als je een cameralens hebt gebruikt, zou je in het vervolg ook kunnen proberen een wat hoger diafragma te nemen. Hierdoor gaat je belichtingstijd wel weer wat omhoog, maar zoek de beste combinatie tussen de twee.

Ik heb in photoshop door middel het vervangen van kleur (zwart voor blauw) en het lichtelijk aanpassen van de helderheid en contrast onderstaande van je foto gemaakt. Maar misschien dat er ook andere zijn die het beter kunnen.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ja zoiets bedoel ik...
        Bedankt.

Steem:
        Foto heb ik gemaakt met mijn sony dsc-s85 door een leica telescoop ( tot max 60x ) met de losse hand.
        Maar die blauwe rand lijk ik ook door de telescoop te zien. Weet niet hoe dat dan komt, misschien omdat mijn tuin een beetje overbelicht is.
        Mijn buurman houdt van lampjes.. ( iemand nog een luchtbucks over?? )

Commentaar

Die blauwe rand komt niet door de lampen van de buurman, maar door de kleurfout van de telescoop. De lens buigt het licht af, maar het ene licht (bijv. blauw) buigt anders af dan het andere en zo ontstaat er een blauwe rand aan de ene kant, en een gelige rand aan de andere kant. Dit is inderdaad ook gewoon visueel waar te nemen, want licht blijft licht natuurlijk!
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
            Die blauwe rand komt niet door de lampen van de buurman, maar door de kleurfout van de telescoop. De lens buigt het licht af, maar het ene licht (bijv. blauw) buigt anders af dan het andere en zo ontstaat er een blauwe rand aan de ene kant, en een gelige rand aan de andere kant. Dit is inderdaad ook gewoon visueel waar te nemen, want licht blijft licht natuurlijk!
            Tsja, je moet weten, dat ik er eigenlijk de ballen verstand van heb, maar vind dit ontzettend leuk!
            Zeker nu ik toch nog wel aardige foto's heb geschoten, ook van saturnus bijvoorbeeld!!
            Ik heb de telescoop tijdelijk in bruikleen van mijn schoonouders, die hem overigens gebruiken om vogels mee te spotten!

Het zal dus niet lang meer duren voordat er een eigen telescoop komt!

Commentaar

Een beetje overbelicht, maar toch een mooi resultaat. Ben benieuwd naar de Saturnus foto's!
              8" Skywatcher Newton (Imaging)
              4" Skywatcher Achro (Guiding)
              EQ6 Syntrek
              Canon 350D / 400D (Baader mod.)
              Philips SPC900 (Guiding)
              DSLR Focus; DSLR Shutter
              PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Origineel geplaatst door Firefly
                Een beetje overbelicht, maar toch een mooi resultaat. Ben benieuwd naar de Saturnus foto's!
                Dank je!
                Nou hier dan ééntje van Saturnus van 12 april.
                Is ie niet schattig!?

Commentaar

Werken...
                X