Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Geanimeerde maan fases (test WIP)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Geanimeerde maan fases (test WIP)

Freek opperde het idee een geanimeerde GIF te maken van de maanfases ... wat ik uiteraard een goed idee vond
    Nu 3 dagen vast kunnen leggen en even een test animated GIF gemaakt. Soort WIP (Work In Progress) dus
    Maan fases van 18, 19 en 20 April. Hoop komende dagen op iig wat gaatjes in de lucht om animatie zo compleet mogelijk te maken

Photoshop en Microsoft GIF Animator

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Dat ziet er wel al goed uit.Zou misschien iets sneller kunnen of moet je dan meer foto's hebben.

Even een andere vraag:Ik zie geregeld de uitdrukking -igg-,wat betekent dat?
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
      Dat ziet er wel al goed uit.Zou misschien iets sneller kunnen of moet je dan meer foto's hebben.

Even een andere vraag:Ik zie geregeld de uitdrukking -igg-,wat betekent dat?
      Wil het uiteindelijk ook sneller maar dan wil ik meer fases hebben om er meer een vloeiend geheel van te maken, hopen dus voor iig een beetje helderheid .... en iig is afkorting voor In Ieder Geval

Menno
      It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Ziet er al goed uit. Ik loop zelf ook al een tijdje met dit idee, ik mis alleen ook nog een aantal fases. Op deze pagina vind je voorbeelden van hoe zoiets er uiteindelijk uit kan zien (ongeveer halverwege de pagina). Bijzonder is ook dat je aan zo'n animated gif de wobbel van de maan kan zien (hij slingert wat om zijn as en staat ook niet steeds even dicht bij de aarde lijkt het wel).

Commentaar

Dat slingeren zou toch ook door de positie van de fotograaf kunnen komen?
          Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Leuk bedacht, maar dat is niet het geval, dit effect wordt echt door de maan veroorzaakt. Op diezelfde site schrijven ze er dit over.

Look carefully and you can see how the Moon librates. Since the angular velocity of the Moon is higher when it is at perigee and lower when it is at apogee, it appears to wobble from side to side. Since the Moon's orbit is inclined to the Earth's equator, it appears to wobble up and down.
            Waar het op neerkomt is dat we op sommige momenten een klein stukje van de achterkant van de maan zien dat anders net niet zichtbaar is (dit wordt de liberatie genoemd).

Maar er speelt nog een ander effect:

De aarde bevindt zich niet precies in het centrum van de cirkelvormige maanbaan. (We bevinden ons niet in de as van het wiel als het ware, maar er net buiten). Hierdoor bevind de maan zich op bepaalde momenten dichter bij de aarde dan op andere momenten, waardoor het lijkt of de maan vanaf de aarde in grootte varieert. Als je goed kijkt naar de animated gif op die site dan zie je dat ook.

Ik ben benieuwd of je deze effecten uiteindelijk ook terug gaat zien in jouw animated gif meegja.

Commentaar

Werken...
            X