Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus 15 april 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus 15 april 2007

Ik was op deze avond bezig met Venus en Saturnus.
    Het was zoals te doen gebruikelijk weer een heidens karwei om Venus een beetje behoorlijk scherpgesteld te krijgen, vooral vanwege de sterke luchtonrust zo vlak boven de horizon.
    Later, toen ik met Saturnus aan de gang was viel me op dat dit object veel makkelijker te focusen is dan Venus, vanwege de grotere detailrijkdom en omdat hij veel hoger aan de hemel stond.
    Op dat moment was Venus nog goed te zien en ik dacht "nog maar eens een plaatje maken", met de focuser in dezelfde stand als gebruikt bij Saturnus.
    Dit leverde het volgende resultaat op. Helaas is het effect van de atmosferische dispersie niet helemaal weg te krijgen.

Apparatuur:
    Vixen 90mm F/14.4 achromaat op SP-DX
    ToUCam-Pro
    Baader filters: IR/UV block en contrast booster
    1000 beeldjes, bewerkt in Registax: 3-point alignment, RGB shift en contrast enhancement. Uiteraard wavelet sharpening.
    RefraktŰh luv‚h

Harold,

Mooi scherp gekregen. Ik vind het ook moeilijk om Venus scherp te krijgen. Op deze manier zou het dus moeten werken.
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

zeer mooi gelukt.

Vond venus al ontichelijk lastig te bekijken door een meade 8" en refractor 8" (stond toen wel erg laag.)

Wil venus zeker wat meer bekijken, een heel intressant object

Commentaar

Werken...
      X