Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlekken (herbewerking van 11 Maart)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlekken (herbewerking van 11 Maart)

Leer meer en meer ... oa ook het bewerken van RAW. Deze opname van 11 Maart herbewerkt om de heldere lijnen (hoe heten die trouwens?) tussen de vlekken wat meer naar voren te brengen.

Bynostar 130-900 Newton, Astrosolar folie, 25 mm oculair, FujiFilm S5500 camera (ISO 64, 1/50 sec, f/3.1)

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

heb je die gewoon uit de losse hand gefotografeerd?

Foto is goed gelukt! Mooie plaat
    Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Origineel geplaatst door IridiuM
      heb je die gewoon uit de losse hand gefotografeerd?

Foto is goed gelukt! Mooie plaat
      Thanx ... en nee, ik heb een camera mount: houder waar je camera op kan bevestigen en die houder bevestig je dan weer op oculair. Werkt prima is alleen een nadeel dat je camera niet te zwaar kan/mag zijn.

Menno

Commentaar

Die heldere lijnen heten fakkelvelden. Vooral aan de rand van de zon zijn die vaak best goed zichtbaar in wit licht.

Er is nog iets meer uit de foto te halen door hem door een unsharp mask te halen. Dat zul je eventueel zelf moeten proberen.
        Ik mag van sommige forumleden namelijk niet andermans foto's bewerken, dus ik kan het niet laten zien.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
          Die heldere lijnen heten fakkelvelden. Vooral aan de rand van de zon zijn die vaak best goed zichtbaar in wit licht.

Er is nog iets meer uit de foto te halen door hem door een unsharp mask te halen. Dat zul je eventueel zelf moeten proberen.
          Ik mag van sommige forumleden namelijk niet andermans foto's bewerken, dus ik kan het niet laten zien.
          Ok fakkelvelden dus, thanx
          En foto is al door Unsharp Mask gehaald ... kon het idd nog wel wat verder doen maar dat ging mij net iets té veel ten koste van een duidelijker wordende korrel.

Menno

Commentaar

Krijg je korrel? Dat kan nog wel eens de bedoeling zijn! Het zonneoppervalk is namelijk korrelig, dat heet de granulatie. Als ik met mijn kijker naar de zon kijk (met filter uiteraard!) lijkt het net alsof ik in een suikerpot kijk.
            Zij bijgaand voorbeeldje
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
              Krijg je korrel? Dat kan nog wel eens de bedoeling zijn! Het zonneoppervalk is namelijk korrelig, dat heet de granulatie. Als ik met mijn kijker naar de zon kijk (met filter uiteraard!) lijkt het net alsof ik in een suikerpot kijk.
              Zij bijgaand voorbeeldje
              Ja nee, niet dat soort korrel ... ik bedoel echt korrel van foto zelf. Heb em nog eens extra erdoorheen geggoid en alhoewel fakkelvelden dan wel wat beter naar voren komen, de rest ziet er te fotokorrelig uit. Ik ga toch meestal wel een beetje voor een foto die er in z'n geheel "goed" uitziet, vandaar niet zoveel Unsharp Mask.

Menno

Commentaar

Hmmm, ik ben er niet van overtuigd dat de korrel die jij ziet, de
                "fotokorrel" is of dat die ontstaat bij het te veel unsharpen zal ik maar zeggen. Ik denk toch dat je eerder aan de granulatie moet denken. Je zou de foto tekort doen indien je de granulatie probeert weg te werken.

Bert

Commentaar

Werken...
                X