Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon op de Paas ochtend

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon op de Paas ochtend

Hallo,
    Voor het Paasontbijt bij mn ouders, s'ochtends nog snel wat zon opnamen gemaakt.
    De combinatieopname H-alpha en Cak zijn wat onscherp, dit komt omdat de transparantie en seeing veel te wensen over liet...maar om goed te vergelijken, moest er met de PST op F/25 gewerkt worden.
    De Cak opname is gemaakt met een 20cm. SCT in primefocus, Baader K-line filter (395nm.) en SolarSkreen ND. 3.8.
    De H-alpha opnamen met mn trusty PST.

Greetz Emiel

Hoi emiel,

Nog ff voor mijn duidelijkheid:

Gebruik je een normaal (99,9%) zonnefilter + een H-alpha of Cak?

Of misschien beter gesteld: Ik heb nu een normaal zonnefilter. Kan ik ook zulke foto's maken door een van deze filters aan te schaffen?

Bedankt alvast, en eh.... mooie foto's :camera
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Nee voor de H-alpha gebruik ik alleen de PST en verder geen filters (voor visueel contrast versterken kan een roodfilter #25 uitkomst bieden) en Voor CaK gebruik ik een Baader solarfolie met Neutral Density 3.8 Dit is folie, puur gemaakt voor fotografie in witlicht...voor visueel waarnemen geeft het teveel licht door. "Normaal" folie is van Neutral Density 5 en goed voor visueel, als ook fotografisch witlicht waarnemen. Opnamen met het Cak filter neemt veel licht weg, vandaar dat ik lichter folie verkies. Met ND5 heb ik t niet geprobeerd, maar zal vast wel lukken, als je lang genoeg belicht (belicht liever zo kort mogelijk, CaK is nogal gevoelig voor seeing en transparantie). ND 3.8 is ook niet duur, dus samen aanschaffen! zou ik zeggen.
      greetz Emiel

Commentaar

Ok, dank je....
        8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Werken...