Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus (met zelfgemaakt filter) en Saturnus | 5 april

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus (met zelfgemaakt filter) en Saturnus | 5 april

Gisteravond was het enorm helder hier, dus gelijk mn nieuwe (2e hands) telescoop getest. De telescoop is een Meade Starfinder 10inch F4.5 (brandpunt 1140mm). Niet speciaal geschikt om planeten mee te cammen, maar met wat moeite gaat het toch wel.
    Eigenlijk wil ik nog een 5x barlow aanschaffen, want 2 barlows van 2x gestacked werkt niet echt prettig.

Bij de plaatjes van venus heb ik wat geprutst met een zelfbouwd IR doorlaat filter (oftewel 2 laagjes van ouderwets donker fotonegatief). Ik verwachtte er eigenlijk niks van, maar vond de foto's toch wel redelijk gelukt.

Met saturnus had ik wat meer moeite (vooral scherpstellen was erg lastig), maar opzich is het nog wel een aardig plaatje geworden.

Visueel zag saturnus er echt ENORM cool uit. Ik zag 4 piepkleine maantjes redelijk dicht bij saturnus staan, en het detail van saturnus zelf was erg strak (mooier dan op deze foto iig). Eigenlijk wil ik dus ook nog een goeie planeet occulair erbij hebben.. dacht zelf aan iets van 6mm oid, nu gebruik ik mn 10mm plossl icm 2x barlow.

Eerder op de avond heb ik ook nog even gekeken naar M42. Ook nog nooit zoveel detail gezien in die nevel. Ik ben iig meer dan tevreden over de scope tot nu toe
    Evil will always triumph because good is dumb

er lijken zelfs wolken details op het venus beeldje te staan...hoeveel nm. is je doorlaatfilter?

Commentaar

Die plaatjes van Venus zijn zeer geslaagd .

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
        er lijken zelfs wolken details op het venus beeldje te staan...hoeveel nm. is je doorlaatfilter?
        Ik heb werkelijk waar geen idee... Het was een knutselprojectje, ooit eens ergens gelezen dat je met behulp van zwarte stukken ontwikkeld fotonegatief een IR pass filter kan maken. Dus ik heb vrij lomp 2 stukjes ergens voor mijn barlow getaped, en gekeken wat het deed.

Het verbaasde me eigenlijk dat ik uberhaupt scherp beeld kreeg

Commentaar

zo zie maar.....waar knutselen al niet goed voor is...
          straks gewoon je beeldjes vergelijken met andere venus opnamen en kijken of de details overeenkomen, bijv. op ALPO japan...

http://www.kk-system.co.jp/Alpo/Latest/Venus.htm

Commentaar

Prachtige foto's!

Weet iemand van jullie misschien welke filters ik gebruiken moet om
            de ''door atmosfeer veroorzaakte'' gekleurde rand eromheen weg te halen en hem visueel alleen als een bolletje waar kan nemen.

Commentaar

Die venus beelden zijn echt heel goed hoor
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

een maat van me, Ronald van Dijk heeft goede ervaringen met een "Fringekiller" filter

Commentaar

Mooie opnames!
                  Nooit gedacht dat je met zo´n ´snelle´ telescoop aan planeetfotografie kon doen.
                  misschien moet ik toch maar gaan sparen voor een 5x barlow voor mijn LXD75 SN8.
                  Full WMN-member.
                  GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

dank voor de reacties!

Ik ga iig zeker proberen of er meer uit te halen is. Eerst eens goed het middelpunt van de hoofdspiegel bepalen en dan kijken of ik hem beter kan collimeren, dat schijnt namelijk wat nauwkeuriger te moeten bij een snelle telescoop.

Commentaar

Werken...
                    X