Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 1 april 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 1 april 2007

Hallo :P
    Ik ben helemaal nieuw op dit forum en in de wereld van telescopen en gebeuren.
    maar ik heb een weekje geleden een telescoop van mijn ouders gehad zo eentje bij de lidl.
    Nu heb ik de eerste week een beetje gekeken naar de maan en toevallig kwam ik ook venus tegen, ik doe het nog zonder enige sterrekaart ik ga gewoon een beetje de sterretjes af hopend of ik iets boeinds tegekom.
    Bijvoorbeeld die ster die zuid westen een beetje staat, die is heel fel en als je met het blote oog erop kijkt lijkt het of hij steeds veranderd van kleur wel mooi.
    Dus gisteren was ik zo aan het draaien met de telescoop en verekt ik zag een bolletje met een ring eromheen.
    Ik dacht dit kan niet waar zijn saturnus zo goed kan zien met mijn telescoop.
    Gewoon eentje met zon 175x vergroot. Dus ikke beter scherpstellen en je zag hem echt zo mooi.
    Ik had mijn camera gepakt en probeerde een foto door de lens te maken maar het enigste wat ik eruit kreeg was dit.
    Maar ik vind het wel een prestatie

Valt niks tegen hé wat je nog met zo'n Skylux refractor kan zien. En Saturnus ziet er zeker de eerste keer dat je hem ziet erg spectaculair uit.

Commentaar

Tjah..
      Ik vind hem nogal matig. Wat ik zelf met mijn ogen heb gezien en dan deze foto.. mischien proberen op een of andere manier toch een betere foto te maken
      want dat kan toch wel beter met een http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1111866 camera :P
      Maar jah.. :P Ik vraag me alleen af waar ik van die "Deepsky" of "Nebula" of wat dat ook zijn kan vinden, dat wil ik ook wel eens zien.

Commentaar

Ik had het ook over zien. De foto is wat minder ja, misschien kan je die nog verbeteren door de camera niet los achter het oculair te houden maar een camerabeugel te gebruiken. Bijvoorbeeld een steadypix klikkerdeklik hier. En je zou wat kunnen experimenteren met belichtingstijden (deze niet door de camera zelf laten bepalen. Wat nevels betreft zou je eens kunnen beginnen met de Orionnevel, dat is de helderste nevel die je op het noordelijk halfrond kunt zien en die is in het begin van deze maand nog wel goed te zien.

Commentaar

Gyrolion, als je echt belangstelling voor de sterrenhemel hebt ontkom je er niet aan om eens wat meer erover te lezen. Ik weet niet wat je achtergronden zijn, maar kijk eens in een bibliotheek. Daar vind je vast wel een interessant boek. Voor mij was ook de Sterrengids altijd een ongekende bron van informatie. Ook nu gebruik ik hem regelmatig, zelfs met alle mogelijkheden die de computer levert. En zonder een goede sterrenkaart begin je helaas ook niet veel.
          Voor deepsky-objecten heb je meestal een vrij grote telescoop nodig en zelfs dan zie je niet wat al die prachtige foto's kunnen tonen. Voor mij is de grootste uitdaging altijd het "vinden" geweest. Het uiteindelijk in je kijker hebben van het gezochte object geeft me iedere keer weer een kick. Ook al blijkt het maar een nietig vlekje te zijn en niet te lijken op die prachtige opname met al die details.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik heb zon cdje mee gekregen van die lidl telescoop heb ik net effe ge instaleerd en ik ze precies waar saturnus staat en venus,
            Klopt bijna zoals waar ze gisteren stonden.
            Maar ik zie er geen deepsky objecten op.
            Kunnen jullie mischien zegge waar ik ongeveer naar moet kijken vanavond.. of teminste proberen zal wel veel storen door die volle maan.
            Zoals naar het zuiden daar en daar xD teminste probere
            Voor de rest ga ik vanavond nog is effe kijken.
            En toen ik gisteren naar de maan keek met de telescoop is hij wel erg fel mischien is daar ook weer iets voor?

Commentaar

Ik heb ook even wat zitten stoeien met Cartes du Ciel wat bij de Skylux telescoop zit, maar kan daar ook zo niet 1,2,3 de orionnevel vinden, ik vind het programma ook wat gebruiksonvriendelijk. Je kunt ook hier even het gratis Stellarium downloaden en daarin zoeken op M42 dat is de code die Messier aan de Orionnevel heeft gegeven. Hij staat momenteel in het zuidwesten zoals je aan dit screendumpje uit Stellarium kunt zien.

Commentaar

Ah kijk met dat programmatje kom ik ergens
                Kheb gisteren maar weer naar saturnus gekeken.
                En toen ik ging ik effe rond kijken met de telescoop en ik hield hem op 1 plek en ineens zoefde er een sateliet voorbij echt super snel.
                Was geen vliegtuig of zo want je zag hem niet met het blote oog maar hij schoot in minder dan een seconde langs de lens best wel apppart.

Commentaar

Ik denk dat het dan inderdaad een steliet was, zoiets is soms even schrikken :P

Ik weet nog wel toen ik een keer heel aandachtig met een verrekijker naar de maan aan het kijken was, ineens vloog er een vliegtuig door het beeld van de maan, ik schrok me kapot!
                  Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Commentaar

Werken...
                  X