Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 1 April 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 1 April 2007

Ondanks de slechte seeing kon ik het niet laten om een filmpje te maken van de meest populaire planeet.

Ik had gisteren bij Robtics een meade 5000 series barlow 5x gekocht.
    Hier haal ik F25 mee met de 6" newton LXD 75. Ik was erg benieuwd hoe dat zou gaan. Erg lastig scherp stellen! Geen filters gebruikt. Hij had geen IR/UV blocking filters meer. Komt als het goed is deze week binnen.

Ik ben niet ontevreden, eigenlijk best wel redelijk voor een avond als deze. Filmpje is omstreeks 22:15 gemaakt. En verder verwerkt in de gebruikelijke programa's.

Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?
    Groet, Jan

Re: Saturnus 1 April 2007

Origineel geplaatst door Parsec
    En verder verwerkt in de gebruikelijke programa's.

Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?
    Mooi resultaat!
    Ik zie wel wat artefacten, met name rond de planeetbol.
    Vaak is de situatie beter als je de ruis flink kunt onderdrukken
    door wat langere filmpjes te maken. Ik doe vaak 1000 frames,
    en ervaar dat de resultaten beduidend beter zijn dan met de
    300 die ik voordien aanhield als "standaardlengte".
    Hoeveel beeldjes heb jij gestackt?
    RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Zo dat biedt perspectieven voor mijn 6" Newton op CG-5, ik had niet verwacht dat je met een 5x barlow nog zulk goed resultaat kan bereiken en dat ondanks de slechte seeing. (ik heb nu wel weer wat op mijn steeds langer wordende verlanglijstje staan...).

Commentaar

Heel mooi geworden. En dat voor een "Lidl" scoopje......

Maar zonder gekheid. Ook zonder duizenden euro's uit te geven is het mogelijk.

8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Re: Saturnus 1 April 2007

Origineel geplaatst door HaroldP
          Hoeveel beeldjes heb jij gestackt?
          Ik dacht zo rond de 6 a 700 honderd. Ga de volgende keer wat langer filmen. Moet trouwens dat registax eens goed uitpluizen want ik weet eingelijk niet echt wat ik aan het doen ben
          Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Firefly
            Heel mooi geworden. En dat voor een "Lidl" scoopje......
            Ja ja hehe, Je moest eens weten wat voor een knol van een vangspiegel en spider er in zit, met de kennis die ik nu heb zou dat wel wat beter kunnen qua contrast, maar goed het blijft een chineesje he :P
            Groet, Jan

Commentaar

LOL. Ik weet wat je bedoeld. Heb zelf een Skywatcher; ook een chinees
              8" Skywatcher Newton (Imaging)
              4" Skywatcher Achro (Guiding)
              EQ6 Syntrek
              Canon 350D / 400D (Baader mod.)
              Philips SPC900 (Guiding)
              DSLR Focus; DSLR Shutter
              PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Wat ik mij nog afvroeg is hoe presteert die Meade 5x barlow visueel op Saturnus ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Wat ik mij nog afvroeg is hoe presteert die Meade 5x barlow visueel op Saturnus ?
                  Ik heb geen vergelijkings materiaal, maar om een indruk te geven:

Ik heb een burgess/TMB 5mm Planetary series en als vergelijking heb ik een 20mm meade 4000 Super Plossl met de barlow 5x naast elkaar bekeken. Ik vond het beeld van 20mm met barlow iets beter. Iets meer scherpte en iets meer contrast. Daarna een 12.4 mm meade 4000 SP met de 5x barlow bekeken, dus een vergroting van 303 maal en ondanks de slechte seeing van die avond een heel redelijk beeld. let wel, dit bekeken door de 6" newton Meade van de LIDL. Overigens toen ik bij Rob(tics) was, kon ik geen verschil zien in gebruikte materialen van de newton die hij heeft (Ä850) en die ik heb (Lidl).

Het is moeilijk om schriftelijk een indruk te geven van zo'n stukje optiek. Het beste is om het met eigen ogen te zien door je eigen telescoop. Want wat ik goed vind kan een ander wel slecht vinden of misschien wel super!
                  Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                  X