Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ik mocht vandaag weer even buiten spelen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ik mocht vandaag weer even buiten spelen

Hierbij een aantal zonopnamen vandaag....vroeg begonnen om de seeing een beetje aan te kunnen met de 20cm. F10 SCT, Baader solarskreen nd 3.8 en K-line filter (395nm.).

PST opnamen wat later genomen, helaas werd de lucht ook wat heiig. Paar kleine protuberansen zichtbaar. Ach, toch weer even buiten mogen spelen...

Greetz Emiel

Ziet er goed uit Emiel .
    Hier was het de moeite niet om te filmen .
    Zon was te zien , maar alleen door bewolking heen .

Commentaar

dan heb je morgen vast een goede kans!

Commentaar

Mooie foto's weer Emiel!

Ik heb wel een vraagje. De rand van de zon ziet altijd een beetje 'onrealistisch' uit. Hoe kan dat?
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

dat komt omdat er twee opnamen op elkaar geplakt zijn....met een PST en webcam is er voor de protuberansen en oppervlakte detail verschillende belichtingen nodig. voor proms: 1/50-100sec. en voor discdetails 1/500-1000sec..
          Met nog lagere vergroting zoals primefocus...kun je in een shot wel de proms en filamenten samen imagen...zonder lelijke rand. maar heb je wel lagere resolutie. De rand zou zachter kunnen met photoshop...
          greetz Emiel

Commentaar

Zelf heb ik het van de week ook geprobeerd, maar ik bak er niks van. De protuberansjes of wat ervoor doorging,waren ook wel erg klein, maar als je fotografeert, wat voor ISO waarde is dan het beste?
            Kleiner dan 50 kan ik niet. Lukken zulke dingen dan alleen maar met een webcam, of is wat geduld voldoende?

't Was overigens een hete hobby...als je niet opschiet raak je oververhit

Commentaar

moet met een dsrl zeker lukken! heb op veel verschillende forum er prachtige resultaten mee gezien...in focus komen is dan nog het moeilijkst. Gewoon veel instellingen proberen (in z/w mode)...ben benieuwd. Heb gisteren een 0.5X focalreducer binnengekregen....kom ik helaas niet mee in focus, te weinig infocus...nosepiece van de cam is te lang!
              Greetz Emiel

Commentaar

Werken...
              X