Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

maan op 25 maart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

maan op 25 maart

Hallo Allemaal,
    Bijgaand wat opname's gemaakt door mijn LXD 8 inch F4 met een Neximager in het primaire brandpunt.
    Ik heb wat zitten vogelen met Registax maar volgens mij is er veel meer uit te halen echter het programma is voor mij nog erg onduidelijk.
    Wie mag ik mij avi's toesturen om te kijken of er een hoger resultaat mogelijk is?
    Bedankt
    Joris
    Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Ik wil het wel voor je doen maar de files zijn wrsch al snel zo'n 70-200 Mb groot. Dat wordt een lange zending. Het best is ze op een gratis fileserver te zetten en de code te sturen zodat ze kunnen worden ge-uploaden. Kun je er nog een wedstrijd van maken, haha
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Inderdaad ze zijn ongeveer 80 mb per stuk.
      Dat wordt te veel.
      Ik pruts wel door, al doende leert men.
      Groet
      Joris

Commentaar

Belangrijk is om multipoint alignment te gebruiken van niet al te grote vierkantjes (64) en dan in de wavelet slechts hele lichte aanzet te geven met de onderste 2 of 3 schuifjes, een DO-ALL te geven, eventueel een RGB herijking en dan het beeld opslaan om verder te bewerken met PS of PSP. Do daar een greyscale in en zet brightness en contrast goed en doe een unsharp mask.
        Korter kan ik het niet uitleggen.....
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

En waarom moet je Multipoint gebruiken inplv single ??,

Leuke foto's trouwens Joris
          "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Origineel geplaatst door StellaFerox
            Belangrijk is om multipoint alignment te gebruiken van niet al te grote vierkantjes (64) en dan in de wavelet slechts hele lichte aanzet te geven met de onderste 2 of 3 schuifjes, een DO-ALL te geven, eventueel een RGB herijking en dan het beeld opslaan om verder te bewerken met PS of PSP. Do daar een greyscale in en zet brightness en contrast goed en doe een unsharp mask.
            Korter kan ik het niet uitleggen.....
            Het beste kan je toch een beetje experimenteren met wavelet instellingen.
            Ik ben nu bezig met een maanfoto te bewerken, en als ik het bovenste wavelet balkje op 8 oid zet, dan is de foto eigenlijk al klaar, terwijl de onderste twee balkjes nauwelijks wat doen.
            Wat ik dus vooral heb gemerkt is dat de wavelet instellingen nogal verschillen per sessie, vergroting, etc etc...

Multipoint alignment werkt wel goed moet ik zeggen, voor het eerst dat ik echt verschil zie! Het zorgt ervoor dat het filmpje in verschillende gebiedjes gestacked worden, ipv af te gaan op slechts 1 vast punt. Dit resulteert uiteindelijk in een foto met meer detail.
            Dus selecteer doorheen het beeld verschillende punten (duidelijke kraterranden enzo, ikzelf haalde net goeie resultaten met een stuk of 8 punten van grootte 64 verdeeld over de foto)
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
              En waarom moet je Multipoint gebruiken inplv single ??,

Leuke foto's trouwens Joris
              Ik ben niet zo'n elektronische fotobewerker,maar dit is wat ik denk.
              Met multipoint kunnen de details wat scherper blijven omdat ie op meer plekken vergelijkt tijdens het stacken.
              Hoe meer punten ie kan berekenen, hoe kleiner de fout zal zijn.
              Dat je beter kleinere vierkantjes kan gebruiken dan grote heeft meer te maken met de tijd die er in gaat zitten als het vlak groter wordt.
              Dat is wat ik ervan begrijp,maar als ik het fout heb mag iemand dat natuurlijk melden.(Graag)
              Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Bedankt voor de tips. Ik gebruik de oude registax software die bij de camera zit.
                Net de nieuwe zitten downloaden en de handleiding. Bij de camara zat geen enkele uitleg dus het was maar gewoon proberen.
                Zal nog eens een barlow aanschaffen om was gedetailleerde opname's te kunnen maken.
                Groet
                Joris

Commentaar

Joris,
                  Een mulipoint align geeft veel betere resultaten, zeker bij de maan, omdat er niet maar op één vakje wordt scherp gesteld maar op alle vakjes.

Commentaar

Als ik multipointt gebruik krijg ik nog wel eens te maken dat er vervormingen optreden. Er onstaan dat vlakken (ik bedoel dus echt vlakken) op de foto. Maar waarschijnlijk heeft dit meer te maken met een greote mate van seeing.

Klopt dit?
                    8" Skywatcher Newton (Imaging)
                    4" Skywatcher Achro (Guiding)
                    EQ6 Syntrek
                    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                    Philips SPC900 (Guiding)
                    DSLR Focus; DSLR Shutter
                    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ja, dat heb ik ook wel eens gezien. ik denk dat het ligt aan het feit dat het beeldpunt dat op dat moment gestackt wordt dan uit "focus" verdwijnt. De definitieve foto heeft dan veel weg van een compilatie van 10 maanfoto's waarin niets meer te herkennen valt. Beperk het aantal multipoints dan en stack niet teveel frames.

Commentaar

Werken...
                      X