Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan 26-03-2007 plus vraagje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan 26-03-2007 plus vraagje

Ok, maan foto's gaan steeds beter. Collimeren doet toch wonderen
    Eerste foto (1 RAW) vind ik gewoon ... tja, mooi
    Tweede foto (stack van 10 JPG's met geel filter) gaat m'n vraag over: in het midden van de maan is alles scherp. Maar naar de randen toe (zeker rechts bovenin) wordt alles vaag alsof er daar niet op scherp is gesteld. Effect ken ik wel van macrofotografie maar niet hiermee. Wat hoe waar kan dit en hoe moet ik camera instellen? In dit geval een kloon: digitale camera FujiFilm S5500.

Bynostar 130-900 Newton, 40 mm oculair, Fujifilm S5500
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Ik neem aan dat je oculairprojectie hebt gebruikt?
    Misschien heb je niet zo'n best oculair en is de maan ook visueel niet helemaal scherp.
    Je ogen stellen automatisch heel snel scherp dus misschien zie je het niet dat de oculair niet goed is.

Wat je misschien ook eens kan proberen is de foto's maken met een kleiner diafragma, dan krijg je meer scherptediepte.

Hoe zijn de foto's opzich bedenk ik mij ineens. Als alle foto's niet helemaal scherp is, dan kan het een van mijn eerder aangegeven redenen zijn, zijn ze wel scherp dan heb je tijdens het bewerken misschien iets niet goed gedaan.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Ik neem aan dat je oculairprojectie hebt gebruikt?
      Klopt, gebruik een camera mount.

Misschien heb je niet zo'n best oculair en is de maan ook visueel niet helemaal scherp.
      Je ogen stellen automatisch heel snel scherp dus misschien zie je het niet dat de oculair niet goed is.
      Heb eens andere foto's terug zitten kijken en ook met andere oculairs is het hetzelfde effect. Net alsof er een scherpte/diepte iets is.

Wat je misschien ook eens kan proberen is de foto's maken met een kleiner diafragma, dan krijg je meer scherptediepte.
      Foto's zijn al gemaakt met kleinste diafragma, in dit geval 2.8.

Hoe zijn de foto's opzich bedenk ik mij ineens. Als alle foto's niet helemaal scherp is, dan kan het een van mijn eerder aangegeven redenen zijn, zijn ze wel scherp dan heb je tijdens het bewerken misschien iets niet goed gedaan.
      Originele foto is al met dit onscherpte gebeuren. Ik zal vanavond eens kijken wat er gebeurt als ik een beetje focus op de rand vd maan, of er dan ook wat onscherps weer terugkomt.

Iig bedankt!!

Menno

Commentaar

Is dit niet het grootste diafragma?

Hele mooie foto's anders !!

m.v.g.
        Bresser Galaxia
        ------------------
        Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

Dit is dus het grootste diafragma van deze lens en dus de minste scherptediepte, bij telelenzen kan dat zelfs maar enkele meters zijn. Maar als je je lens op oneindig zet zou, wat scherptediepte betreft naar de maan, er geen probleem moeten zijn gelet op de afstand van de maan tenopzichte van je camera. Bij de meeste lenzen is er bij volle lens opening wel vaak wat rand onscherpte en licht afval waar te nemen. Zeker bij de wat goed kopere lenzen. Ik zou zeggen diafragmeer eens naar een f4 a f5.6. Je krijgt dan wel te maken met langere sluitertijden.

Bij elke stop dichter, halveert de sluitertijd. Voorbeeld: stel dat je bij 2.8 een sluitertijd hebt van 1/125 dan krijg je bij f3.2 een 1/60 bij f4 een 1/30 bij f5.6 een 1/15 enz. Dit is geen stelregel, een en ander hangt af van ASA instelling en hoeveelheid invallend licht. Overigens zul je begrijpen dat het bij elke stop verder open de sluitertijd verdubbelt. maar dat kun je uit het reeksje wel zien.

Bij de camera's van tegenwoordig zie je vaak tussen liggende diafagma getallen en sluitertijden. Zowel analoge als digitale camera's. Dit komt omdat de besturing van beiden door de gebruikte elektronica veel naukeuriger kan. Plus dat de gebruikte lichtmetingen ook veel geavanceerder zijn.

Hoop dat je hier iets mee kan.
          Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
            Dit is dus het grootste diafragma van deze lens en dus de minste scherptediepte, bij telelenzen kan dat zelfs maar enkele meters zijn. Maar als je je lens op oneindig zet zou, wat scherptediepte betreft naar de maan, er geen probleem moeten zijn gelet op de afstand van de maan tenopzichte van je camera. Bij de meeste lenzen is er bij volle lens opening wel vaak wat rand onscherpte en licht afval waar te nemen. Zeker bij de wat goed kopere lenzen. Ik zou zeggen diafragmeer eens naar een f4 a f5.6. Je krijgt dan wel te maken met langere sluitertijden.

Bij elke stop dichter, halveert de sluitertijd. Voorbeeld: stel dat je bij 2.8 een sluitertijd hebt van 1/125 dan krijg je bij f3.2 een 1/60 bij f4 een 1/30 bij f5.6 een 1/15 enz. Dit is geen stelregel, een en ander hangt af van ASA instelling en hoeveelheid invallend licht. Overigens zul je begrijpen dat het bij elke stop verder open de sluitertijd verdubbelt. maar dat kun je uit het reeksje wel zien.

Bij de camera's van tegenwoordig zie je vaak tussen liggende diafagma getallen en sluitertijden. Zowel analoge als digitale camera's. Dit komt omdat de besturing van beiden door de gebruikte elektronica veel naukeuriger kan. Plus dat de gebruikte lichtmetingen ook veel geavanceerder zijn.

Hoop dat je hier iets mee kan.
            Kan er zeker wat mee!! Heb ik dus altijd dat "kleinste diafragma" blijkbaar verkeerd begrepen, dacht dat dat op het getal sloeg
            Weer wat wijzer Thanx

Menno

Commentaar

Graag gedaan,

Er is een stelregel voor het diafragma:

Hoe kleiner het getal, hoe groter de lens opening.
              Hoe groter het getal, hoe kleiner de lens opening.

groet, Jan
              Groet, Jan

Commentaar

Werken...
              X