Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Protuberansen en CaK opname van vandaag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Protuberansen en CaK opname van vandaag

Beste,
    Hierbij een aantal protuberansen opnamen van vandaag en zonnevlek 948 in CalciumK.
    De opnamen zijn te zien op de link, helemaal onderaan.

Toevoegd: de opname van zonnevlek 948 in CaK, 395nm., maar dan 1,5X resample Mitchell in Registax (de "lichtbrug" in de hoofdvlek is nu beter te zien).

Thanx for watching...
    Greetz Emiel

Ze zijn weer prachtig Emiel! Dat zijn wat flinke vlammetjes

Commentaar

Ik zie maar 1 foto?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
        Ik zie maar 1 foto?
        Er staat bij dat er meer images op de onderstaande link staan
        greetz emiel

Commentaar

Kan jij visueel wat zien door die CaK filter? Naar ik gelezen heb hangt het van persoon tot persoon af of men iets kan zien.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat geldt alleen voor de PST CaK en de CaK solarmax70, Het Baader K-linefilter is alleen voor imaging, je kunt niet door het filter heen kijken. Je ziet helemaal niets.
            Ook wordt er Baader Solarskreen ND 3.8 gebruikt, dit folie geeft teveel licht door om visueel te kunnen gebruiken.
            Greetz Emiel

Commentaar

"The Baader K-Line filter is intended ONLY for imaging. It is not suitable for safe
              visual observation (the UV levels may pose an eye safety risk from prolonged observations).
              Due to the eye's low sensitivity and very poor resolving ability at 395nm, solar features in CaK
              are generally invisible for most observers - even through multi-thousand dollar sub-angstrom
              dedicated CaK etalons and telescopes."

Het gaat dus ook met de K-line filter maar ik zou het risico niet nemen nu ik dit gelezen heb.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Erg strakke opnames weer Emiel. Ik twijfelde er in dit topic nog even aan af er wel zonnevlekken te zien waren, maar jij hebt het bewijs geleverd.

Commentaar

Werken...
                X