Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus, 11 maart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus, 11 maart

Hoi Allemaal,

Ik heb vorige we(e)k(en) veel opnamen gemaakt van Venus. Ik ben nu bezig ze allemaal te verwerken. Dit zijn alvast opnamen bvan 11 maart. Op vallend zijn de duidelijke banden in het NIR (>950 nm)
    Venus vertoont ook in het NIR detaillering! Voordeel is dat in het NIR de lucht veel stabieler is, zodat je gedetailleerdere foto's kunt maken.
    In het UV is dat moeilijker, maar als je het Wratten 47 filter gebruik gaat het nog heel goed. Met mijn 390 nm bandpass filter is het dan wat moeilijker.

Ik heb ook 2 kleurencombinaties gemaakt, 1 met alle info uit het UV en het NIR, de andere (gele) met info uit het UV.

Enjoy!

gr,

Arnaud

Wow knappe opnames Arnaud (maar wat wil je ook met zulke mooie spullen als jij hebt ).

Ik neem aan dat je met NIR Near InfraRed bedoelt ? Interessant wat je met verschillende filters nog allemaal zichtbaar kan maken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
      Wow knappe opnames Arnaud (maar wat wil je ook met zulke mooie spullen als jij hebt ).

Ik neem aan dat je met NIR Near InfraRed bedoelt ? Interessant wat je met verschillende filters nog allemaal zichtbaar kan maken.
      Hoi,

Bedankt! Maar wat voor spullen je ook hebt, je blijft toch afhankelijk van de seeing hoor... Bij slechte seeing sta ik volledig machteloos met mijn C9.....

NIR betekent inderdaad Near InfraRed. 1000 nm zit nog zo dichtbij het visuele licht dat dit apart wordt aangeuidt ter onderscheiding van het mid- infrarood (MIR).

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Erg fraaie fotoserie. Dit laat heel duidelijk de verschillen in uiterlijk zien bij verschillende golflengtes.

Wat lullig van die planeet om juist in het visuele spectrum zo weinig te vertonen....
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Tja, zo zie je nog eens wat anders dan de bekende "featureless white ball".
          Prachtig!
          RefraktŰh luv‚h

Commentaar

helemaal geweldig.

:smartass
            The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
            met statief + volgmotoren.

Commentaar

Bedankt iedereen,

Het leuke is dat de details in het NIR helemaal niet zo moeilijk zijn om te imagen, veel gemakkelijker dan in het violet. De lucht is veel rustiger en je hebt nauwelijks last van dispersie in het NIR, zelfs niet vlak bij de horizon.

Ga ik zeker vaker doen!

Commentaar

Werken...
              X