Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus ... is dit het maximum voor mijn scoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus ... is dit het maximum voor mijn scoop?

Collimeren heeft toch zo z'n nut Voor het eerst Cassinischeiding aan beide kanten van de ring, wolkenbanden en schaduw in 1 foto
    Maar ... is dit nu ong het maximum wat ik kan krijgen met een 130-900 Newton? (even uitgaand van het zitten in het centrum van Haarlem, een niet-echt-trilvrij statief en occulair projectie)

Bynostar 130-900 Newton, 25 mm oculair, Shorty-Plus 2x Barlow 3-elementen APO, Fujifilm S5500 camera

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Dat je in het centrum zit lijkt me niet echt te deren. Saturnus is helder genoeg.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
      Dat je in het centrum zit lijkt me niet echt te deren. Saturnus is helder genoeg.
      Jah okay... maar how about seeing? Is dat niet meer/erger in de stad?

Menno

Commentaar

hallo,

wet je meer hebt in de stad is restverlichting en dit geeft een negatieve invloed op je beeld.
        het kan gebeuren dat er in de stad slechtere seeing is, dit komt door de warmte diie een stad uistraald. Slechte seeing op het platteland is ook slechte seeing in de stad. seeing heeft te maken met de luchtstromingen, hoe turbulenter de stromingen ( straalstroom, warmte, vocht,...) hoe slechter de seeing is.

groeten
        vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
        http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

hoe heb je deze met de fuji genomen? Zo los met de hand door het oculair?

Hoeveel plaatjes voor deze stack?
          ISO? Shutter/F?

doe es info! Ik heb zelf de s602zoom, en zou ongeveer hetzelfde mee kunnen.
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
            hoe heb je deze met de fuji genomen? Zo los met de hand door het oculair?

Hoeveel plaatjes voor deze stack?
            ISO? Shutter/F?

doe es info! Ik heb zelf de s602zoom, en zou ongeveer hetzelfde mee kunnen.
            Ok, wat info
            Wel occulair projectie maar met Orion Camera Mount en dan cam op timer. Foto's in RAW genomen (JPG is te beperkt om te kunnen bewerken), 5 goed gelukt wbt scherpte dus 5 gestacked. ISO 200 (is max voor RAW op mijn camera) en sluitertijd was geloof ik 1/8.

Menno

Commentaar

Origineel geplaatst door Orioner
              hallo,

wet je meer hebt in de stad is restverlichting en dit geeft een negatieve invloed op je beeld.
              het kan gebeuren dat er in de stad slechtere seeing is, dit komt door de warmte diie een stad uistraald. Slechte seeing op het platteland is ook slechte seeing in de stad. seeing heeft te maken met de luchtstromingen, hoe turbulenter de stromingen ( straalstroom, warmte, vocht,...) hoe slechter de seeing is.

groeten
              Ok, denk dat ik dat meer bedoelde, de lucht die boven (warme) stad in beweging is. Seeing is dus hoger in de atmosfeer dan dat ik dacht?

Menno

Commentaar

Terug naar je oorspronkelijke vraag Menno:
                Dit is denk ik wel het maximum wat mogelijk is met jouw kijker.
                Ik vind de foto al erg scherp en vertoont veel details. Dit voor een 130mm Newton... Lijkt me moeilijk om te overtreffen.
                Gefeliciteerd met het resultaat!
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dat moet beter kunnen, maar misschien niet met dit soort camera. op deze manier met maar 5 goede beelden is het niet helemaal.
                  Zeker bij saturnus kan je heleboel beelden maken, en voor een beetje mooi scherpe opname heb je er wel een 500 nodig.

Lichtvervuiling heeft niet veel invloed op planeet opnames.
                  Natuurlijk wel warme daken- rokende schoorstenen, en wat je meer kan bedenken op dat gebied.

Commentaar

Geloof het of niet Menno , maar gezien je omstandigheden heb je hier wel een mooi werk afgeleverd .
                    Zoals Nightsky al aangeeft heb je veel meer frames nodig .
                    Om die frame bijeen te verzamelen met jouw camera zal je een hele tij bezig zijn .
                    Je zou in burst kunnen schieten , maar dan ga je ook vaal frames moeten dumpen omwille van seeing turbulentie enz..., plus niet alle camera's kunnen zomaar 500 frames in 1 trek schieten (schrijfsnelheid naar de kaart)
                    En wachten op die momenten van goede seeing om te schieten zou wel eens een hele nacht kunnen duren .
                    Vandaar dat vele een webcam of soortgelijk gebruiken , die dingen werken gewoon sneller .

Commentaar

Okay, thanx allemaal!
                      Denk ook dat onder deze omstandigheden het het max is wat mogelijk is ... maar ... was eigenlijk vergeten dat ik ook nog volgmotortje heb maar niet (en nog steeds niet, zie posting van net onder Accessoires) heb kunnen gebruiken plus mijn Meade LPI. Zonder motortje werkt de LPI prima voor de maan maar een Saturnus die door het beeld snelt is bijna niet te doen. Denk dat als ik een werkend motortje in combi met LPI heb, dat er dan nog wel iets beters kan zijn. Maar mij hoor je tot nu toe niet klagen met deze foto

Menno

Commentaar

Werken...
                      X