Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus met Baader K-line filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus met Baader K-line filter

Beste mensen,

Hierbij mn first try om de wolkenstructuur op Venus vast te leggen.
    Er is gebruik gemaakt van een 20cm. SCT @ F/25, een Baader K-linefilter (395nm) en b/w ToUcamSC3RAWmod.
    Het K-linefilter is aangeschaft voor zonnefotografie, maar is ook een goed fotografisch filter voor Venus. Dacht eerst dat het allemaal ruis was, maar na een vergelijking met Richard Bosman's opname van 2 uur vroeger, bleek de struktuur toch echt te zijn!

Best regards, Emiel

Ziet er goed uit Emiel .

Commentaar

Goed vast gelegd Emiel!

K-line filter? Nog nooit van gehoord, wat voor licht laat het precies door?
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Baader noemt het K-line filter en geeft licht door rond de 395nm. Dus beetje Calcium K! is eigenlijk voor de Zon bedoeld. Arnaud en Richard maken opnamen van Venus rond de 390nm.
        greetz Emiel

Commentaar

mmm, ik heb gisteren een visuele waarneming gedaan en mijn tekening wijkt niet zoveel af van jouw foto. Hoe kan dit?
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

geen idee...CaK is alleen fotografisch...visueel is er niets te zien!
            greetz Emiel

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
              mmm, ik heb gisteren een visuele waarneming gedaan en mijn tekening wijkt niet zoveel af van jouw foto. Hoe kan dit?
              Post hem eens dan ?

Commentaar

Kon gister de schijngestalte wel bekijken met een blauwfilter.

Had venus nog nooit echt als een object geprobeer.
                Weet wel dat je hem zo hoog mogelijk moet pakken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Post hem eens dan ?
                  Ok, ik heb de tekening ingescand maar de kwaliteit is serieus verminderd. Op papier ziet het er veel beter uit. Behalve de schijngestalte kon ik een heldere pool zien, het licht van de pool liep over de rand verder. Daarnaast kon ik nog 2 donkere vlekken waarnemen op de schijf.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

vond em onder het imagen ook erg op mars lijken!

Commentaar

Nou ik vind dat je nog knap wat detail hebt kunnen zien. Heb je hem met je Orion 100ED bekeken of met je 15cm Skywatcher Maksutov ? Met mijn Celestron 150 F5 Newton krijg ik dit niet te zien.

Commentaar

Goed gedaan Jefke.
                        Jouw visuele waarneming is zeker geloofwaardig.
                        Het kleine heldere poolgebiedje en de twee donkere gebieden met daartussen een licht gebied zijn allemaal ook te zien op de Calcium-foto van Emiel. Ik ga er van uit dat je met je Maksutov hebt gekeken. Zo'n kijker is zeer geschikt voor planeetobservaties.

Bovendien worden details zoals heldere poolgzones en vage donkere zones regelmatig visueel waargenomen door diverse ervaren planeetwaarnemers. Voorwaarde is dat de planeet niet overstraald, dus waarnemen bij daglicht of vroege schemering.

Overigens: Emiel: goed gedaan! Er zijn maar weinig fotografen die de moeite nemen Venus eens goed te imagen. Klasse dat je zoveel detail hebt weten vast te leggen. Ik hoop dat je ons vaker gaat verrassen met Venusfoto's.
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                          Hoi,

Misschien ter verduidelijking:
                          De absorbties in de wolken van Venus worden veroorzaakt door een nog onbekende stof. Deze begint met absorberen bij 500 nm (in het groenblauw licht) en neemt toe naar het UV. Dus bij 350 nm (in het UV) is de absorbtie sterker dan bij 500 nm (in blauw licht). Maar bij 500 nm is het contrast zo laag dat je visueel gewoon niets ziet. Ga je nu in het middengebied zitten, bij 400 nm (diepblauw-violet), dan kun je nog wel wat zien van de absorbties die we met de digitale camera bij 390-395 nm vastleggen. Dit kun je bijvoorbeeld met een W47 filter proberen.

Dus alhoewel we in het violette-UV gebied imagen, is er in het blauw ook nog wel wat van te zien, alleen met minder contrast.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Werken...
                          X