Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Maan met een MC MTO 11CA

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Maan met een MC MTO 11CA

Omdat mijn MTO Maksutov spiegellens met een opening van 100 mm en een brandpunt van 1000 mm ondermaats bleef presteren heb ik eens de aanwijzingen op deze website toegepast en de hoofdspiegel (meniscuslens) wat losser gemonteerd. Bij een stertest was mij al eerder opgevallen dat ik welliswaar een mooi rond sterbeeld kreeg, maar dat het niet overal even scherp was (zie foto) dit deed mij vermoeden dat de meniscuslens klem zat.

Een aantal dagen geleden heb ik er de maan weer eens opnieuw mee gefotografeerd nadat ik de meniscuslens losser had gezet, een keer met en een keer zonder 2x teleconverter.

Ze zijn scherper dan voorheen, maar nog ben ik niet helemaal tevreden. Wat zou ik er nog meer aan kunnen doen dan dat ik nu al heb gedaan (spiegel ontspannen, mirror lockup, korte sluitertijden om de seeing invloeden te verminderen), of is dit het maximaal haalbare bij fotografie met een MTO op een spiegelreflex.

mto 1000 mm

Ik heb ook zo'n spiegellens en ik vind het moeilijk een maanfoto te krijgen die beter is dan wat me lukt met een 300 mm vivitar telelens.
    Ik denk dat de scherpstelling echt heel nauw komt, en ik denk dat het scherpstellen wordt bemoeilijkt omdat je oog kleine fouten corrigeert; de camera doet dat natuurlijk niet. Ik zie met het oog details die ik in de foto's niet terugzien, dus er is nog wat ruimte voor verbetering. Ik ben nog van plan series te maken met kleine stapjes in scherpstelling. Dan zou een beetje diafragmeren nog kunnen helpen (zwarte ring langs de buitenrand van de lens maken), maar daar zal door diffractie al snel het middel erger zijn dan de kwaal. De scherpte van de maanrand vind ik een goede maat om diversemogelijkheden te vergelijken.

Commentaar

Er is wel een losse focusser te koop die je met de juiste verloopringen achterop de MTO kan monteren. Hierdoor hoef je niet meer de hele lens om zijn as te verdraaien om scherp te stellen. Ik heb dit echter nog niet gedaan. Je kan ook een Hartman-mask gebruiken om beter scherp te stellen. Dit laatste helpt wel, maar echt scherpe foto's heb ik met deze lens nog niet kunnen maken, maar dat kan ook aan mijn exemplaar liggen.

Commentaar

maan met MTO

Hierbij mijn beste foto tot nu toe; uit een serie met kleine focusseerstapjes, 10 stapjes tussen de laatste '0' van 200 en het oneindig teken, en eigenlijk is het hem nog net niet. Hiermee is de grens vermoedelijk wel ongeveer bereikt wat betreft mijn objectief. Een stukje beter dan de 300 mm telelens, maar niet de factor 3 die je zou hopen. Een teleconverter zal het alleen maar slechter maken denk ik.
        Technische gegevens: MTO 10/1000 met verloopring M42-Pentax-K, Pentax K100, 1/60 bij ISO 400, tijdontspanner op 2 s, dus opgeklapte spiegel.

Commentaar

Werken...
        X