Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus, 21 februari 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus, 21 februari 2007

Hoi Allemaal,

Woensdag was het plotseling even helder rond de schemering en kon ik venus weer imagen. Is weer wat gedetailleerder dan mijn vorige. Vanwege de treiterige bewolking (die precies rond Venus hing en nergens anders ) kon ik maar moeizaam kanalen opnemen. UV ging goed, maar de kleuren wat minder. Dit is de eerste keer dat ik mijn 390 nm goed kon gebruiken, het was helder genoeg.

Groeten,

Arnaud

Dat is knap , ik wist niet dat men zulke foto's kan nemen van venus !
    Je ziet echt de wolken banden ( en de noord en zuidpool ? )
    Echt heel knap , doe zo verder
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Erg mooi werk Arnaud! Venus is een fotografisch ondergewaardeerde planeet. Heb je ook wel eens Mercurius zo gedetailleerd kunnen schieten??

Overigens zien we Venus hier in een niet visuele bandbreedte. Toch kun je visueel vaak wel iets van de lichtere poolzones waarnemen, vooral als de planeet bij daglicht bekeken wordt en zichzelf niet overstraald.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
        Erg mooi werk Arnaud! Venus is een fotografisch ondergewaardeerde planeet. Heb je ook wel eens Mercurius zo gedetailleerd kunnen schieten??

Overigens zien we Venus hier in een niet visuele bandbreedte. Toch kun je visueel vaak wel iets van de lichtere poolzones waarnemen, vooral als de planeet bij daglicht bekeken wordt en zichzelf niet overstraald.

Hoi Harro. Mercurius wil ik zeker nog wel gaan proberen. Het is een erg lastig doelwit omdat de planeet toch wat zwakker is en overdag dus niet makkelijk te vinden. 's avond gaat de planeet al snel onder. Wil je Mercurius goed imagen, dan moet je hem dus overdag te pakken zien te krijgen en dat is niet makkelijk.

Ik heb Mercurius 1x geimaged op hoge resolutie, maar toen stond venus er vlakbij en was de planeet ook overdag makkelijk te vinden. Dan is het eigenlijk helemaal geen moeilijk object.

De structuren van Venus zijn in principe met het blote oog te zien, ze absorberen al in het blauwe licht vanaf 500 nm en korter. Wel is het contrast dan erg laag. Pas bij 400 nm zou je wat kunnen zien. Het behoort tot de mogelijkheden om dat visueel te zien.

Ik stuur 1 opname van Mercurius mee, de enige goede die ik tot nu toe heb gemaakt....

Commentaar

Werken...
        X