Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus nog maar een keer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus nog maar een keer

Op 22 februari toch maar weer eens geprobeerd Saturnus te imagen. Deze keer eerst eens op de ster Regulus scherp gesteld. Het viel mij op dat de seeing maar matig was. Ik zag dat doordat bij het scherpstellen bij een onscherp sterbeeld de image bij elk beeldje behoorlijk van vorm veranderen. Je krijgt zonder opnemen iets van 5 frames per seconde door. Het viel mij op dat Qfocus zonder opnames meer frames doorgeeft dan K3CCD.

Visueel bij 277x vond ik Saturnus wel redelijk goed.
    Bijgaand het resultaat van het imagen.

ToUcam, Tal 200k + Barlow (ca F20 dus). 20 frames p/s stack van 200 uit 1200.

Ik zou nu eindelijk wel eens een echt goede seeing willen hebben, maar ja, wie wil dat nu niet. Bovendien is de Tal 200k naar het schijnt gevoeliger voor slechte seeing dan een C8. Bij Baader kun je ook de solar folie kopen zonder de alu coating. Dan is hij 100% doorzichtig bij 1/10 wave nauwkeurig. Zou dat helpen om te kunnen werken met een dichte buis? Heb ik wel weer last van dauw. Wat denken jullie?

Greetz,

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm
Werken...
X