Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Asgrauwe schijnsel van Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Asgrauwe schijnsel van Venus

Het asgrauwe schijnsel van Venus heeft niet de zelfde oorzaak als het asgrauwe schijnsel van de maan. De wetenschap is er nog niet over uit, maar gedacht wordt aan bepaalde ontladingen in de atmosfeer...
    10" Newton, WO 80mm triplet APO, WO 80 mm SD semi-apo, WO ZS66 doublet APO

'Blessed are those who believe, but yet have not seen'

Is het echt mogelijk om het zo duidelijk te zien Fred? Lijkt me echt gaaf, mooie schets trouwens!
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Asgrauwe schijnsel

Het was die avond een half uurtje uitzonderlijk transparant, met een zeer goede seeing. Ik heb diverse vergrotingen gebruikt en geexperimenteerd met een polarisatiefilter. Slechts af en te vervaagde het asgrauwe schijnsel een paar seconden. Een zeer mooie waarneming!! Na een half uur werd het snel slechter, minder transparant en de seeing nam af. Na 45 minuten regende het...

Groet,

Fred

Commentaar

Nice sketch, Fred!
        Heb je de 'hoorns' wel eens tot over de helft zien doorlopen?
        greetz Emiel

Commentaar

Venus

Ja, tijdens een benedenconjunctie, maar dat is al lang geleden... Ik ben eigenlijk een deepskyman in hart en nieren, maar mag wel graag planeetschetsen maken...

Zo, nu ff kijken wat Barney doet

Commentaar

Werken...
          X