Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade LPI first light: Saturnus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade LPI first light: Saturnus

Ik moest en zou mijn Meade LPI camera proberen. Mis het Astroweekend al door ziek zijn, dus toch eigenwijs en met zieke kop toch ff buiten.
    Al met al valt die LPI wat tegen, had groter beeld verwacht ofzo. Maar ja, het is ook geen mega duur ding Scherp krijgen kost ff wat moeite maar lukt zeker wel. Nog even ook Barlow 2x geprobeert maar werd héél erg vaag daardoor. Toch maar eens kijken voor een wat hogere kwaliteti Barlow (nog tips daarvoor?)
    Deze foto van Saturnus is dus de grootte die ik krijg met mijn 130-900 Newton, f:7. Zijn ong 30 images gestacked.
    Maar ... zie hele goede mogelijkheden voor de maan, dus maar ff wachten daarop
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

om meer detail op planeten te krijgen, moet je proberen om ong. op f/25 - f/30 te komen. ...en beterschap!
    greetz Emiel

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
      om meer detail op planeten te krijgen, moet je proberen om ong. op f/25 - f/30 te komen. ...en beterschap!
      greetz Emiel
      Thanx!!
      Maar wat bedoel je met die f-waardes? Mijn scope staat als lichtsterkte f:7 op papier, dat kan ik toch niet veranderen?

Menno

Commentaar

als je een 2X barlow gebruikt, kom je op f/14, een 4X barlow geeft dan f/28....
        greetz Emiel

Commentaar

@ meegja

Ik heb een soort gelijke kijker als jij een 13cm F5 en heb gemerkt dat je niet ongestraft het F getal kan vergroten de zwart/wit foto is gemaakt met een 3X barlow en de kleuren foto met een 2X barlow, op een gegeven ogenblik ga je gewoon boven het vermogen van je kijker uit.

Commentaar

dat hoeft niet. Alles heeft te maken met seeing- colimatie- volgen van de kijker. Er spelen veel factoren mee hoe hoger je het F getal maakt. natuurlijk houd het wel een keer op. maar 4 tot 5 keer je brandpunt moet bij (erg) goede seeing zeker te doen zijn.

Commentaar

LPI

Klopt, het effect van luchtonrust wordt vergroot, vooral met de tele-extender van 5x.

Het scherpstellen kan worden gedaan door de zogename Magic eye focus driehoeken , voor planeten gebruik ik tele-extenders van 2x en 5x. Doorgaans fotografeer ik als de planeten hoog in het zuiden staan en als het kan als de aarde het koudst is.
              clear skies !!!!

Commentaar

En een goede barlow natuurlijk!, de powermates van Televue zijn volgens mij erg populair en minstens even duur. Zelf hen ik een 2x en die combineer ik met een Celestorn Ultima barlow. Ik heb hier nog niet heel veel ervaring mee en dus nog weinig nachten met een goede seeing.

Ik kom dan op F28 met mijn 80mm f7.
                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ok, duidelijk allemaal!! Een Barlow dus
                  Volgen gaat (nog) niet ... motortje was defect geraakt bij 1ste keer gebruik en is nu onderweg voor garantie. Heb nog nooit dus gevolgd, ook nog te leren.
                  En collimeren ... tja, is nog nooit gedaan Zou eigenlijk dit Astroweekend op de Veluwe gebeuren (stip op spiegel etc etc) maar ja, ziek dus. Gelukkig is scoop goed gecollimeerd geleverd maar moet het toch echt eens leren. Gauw weer eens Copernicus bezoeken voor les
                  En seeing ... tja, zit eigenlijk midden in stad (Haarlem), boel onrust in de lucht dus. En helaas geen zicht op t Oosten/Zuiden. Ah well, kheb er nevertheless veel plezier mee

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja
                    Ok, duidelijk allemaal!! Een Barlow dus
                    Gelijk maar daad bij woord gesteld en een 1.25" Shorty-Plus 2x Barlow 3-elementen APO besteld
                    Het eea vergeleken en leek mij 1 van de betere in de "mid price range".

Commentaar

En collimeren ... tja, is nog nooit gedaan
                      Collimeren is wel erg belangrijk bij hoge vergrotingen. Het is goed mogelijk dat je daarom een vaag beeld kreeg met de barlow in plaats van dat de barlow slecht was. Nou heeft een f/7 wel een vrij grote fout-tolerantie maar ik zou eerst proberen de scoop goed te collimeren. Met een goede barlow en een slecht gecollimeerde telescoop zul je hetzelfde resultaat behalen als met een slechte barlow, namelijk een vaag beeld.

Ik weet niet hoe lang je die telescoop al hebt maar mijn f/5 newtons blijven doorgaans slechts een dag in collimatie, op zijn hoogst een paar dagen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn goed gecollimeerde 10" dob de volgende dag nog perfect afgesteld staat.
                      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                        Ik weet niet hoe lang je die telescoop al hebt maar mijn f/5 newtons blijven doorgaans slechts een dag in collimatie, op zijn hoogst een paar dagen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn goed gecollimeerde 10" dob de volgende dag nog perfect afgesteld staat.
                        Heb scoop nu zo'n 2-3 maanden ... loop dus beetje boel achter ... ah well, komt allemaal wel goed ... mede door hier

Commentaar

Ok, bij scoop geleverde 2x Barlow eens gebruikt samen met LPI. Geeft al beter effect , zie 2 foto's. Allebei gestacked van ong 50 plaatjes.
                          Denk dat het allemaal idd (veel?) beter wordt met nieuwe Barlow én gecollimeerde scoop.

Menno

Commentaar

Mijn ervaring is dat vrij snel de schuld wordt gegeven aan de telescoop of barlowlens. Ik denk dat (zeker in de winter) de seeing vaak heel slecht is.
                            Controleer eerst op de volgende site of het uberhaupt wel de moeite is te gaan fotograferen.
                            http://pages.unibas.ch/geo/mcr/3d/meteo ... /SOES.html

Ik weet het, het klopt niet altijd, maar ik heb nog nooit een goede seeing meegemaakt terwijl Basel University een 1 of 2 voorspelde.

Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                            X