Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zenit en Saturnus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zenit en Saturnus

We kennen allen de Zenit wel, toonaangevend maandblad voor de amateur astronoom.
    Ook het bekende amateur actief wat door Gilbert Peter verzorgd word, is voor de actieve amateur altijd een gelezen hoofdstuk.
    Nu zijn er in de Benelux vele amateurs die actief bezig zijn en prachtige resultaten maken, van Zon, Maan , Planeten en Deepsky.
    Van beginnende astro-fotograaf tot bekwame astro-fotograaf maken we allemaal onze plaatjes en we zijn trots op wat we maken.
    Nu is het zo dat vele van ons die resultaten niet naar amateur actief sturen, en dat is jammer, want amateur actief rubriek is
    special voor de amateurs die actief zijn op astrofotografie.

Schroom niet om je opname naar Gibert Peters te sturen omdat het zo leuk is om je opnames te delen met andere amateurs.
    Bij deze graag een oproep om je resultaten op te sturen.
    En alle resultaten zijn welkom !

Op de nacht van woensdag/donderdag was het helder en koud en ik heb het Seeliger Effect kunnen vast leggen
    Opname van Saturnus is paar dagen voor de oppositie en je kunt zien dat de ring nu helder is dan normaal.
    Dit heeft te maken met het seelinger effect, zonlicht staat nu recht op saturnus en ijskristallen van de ring werken nu als een
    soort spiegel, waardoor de ring extra helder word, je kunt ook zien dat de kleur van de bol fletser is dan normaal.
    De kleurcontrast van de bol is met de oppositie ook minder.

Wauw mooi hoor!!
    De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

volgens mij wordt Gilbert al helemaal tureluurs van mn zonopnamen
      greetz Emiel

Commentaar

Ha die Richard,

Als ik deze foto zie..... heb ik nog veel te leren ;-)

Prachtige opname!!!!! Ik zal eens op gaan letten.

Chris
        8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Origineel geplaatst door gijsraaf
          Wauw mooi hoor!!
          Dank je wel.
          We doen wat we kunnen ,om er wat van te maken.

Commentaar

Ik zag gisteren een reply , maar blijkbaar is die verwijderd.
            Nouja....het ging dacht ik om het waarnemen van Saturnus met een kijker(als ik me niet vergis 150 mm newton).
            Je kunt met kijkers van 10 cm tot 15 cm of meer prachtig details zien.
            Ik heb gisteren avond(nacht) naar het seeliger effect gekeken en je kunt het ook visueel zien.
            Om nu te zeggen dat ik de blauw/groene noordpool kan zien ,is denk ik iets te veel.
            Je moet al van goede huizen komen om die kleur goed waar te kunnen nemen.
            Of laat ik het anders zeggen,ik heb met mijn 280 mm nog niet kunnen ontdekken.
            Heeft ook te maken hoe de transparantie is, in de grote steden is het altijd wat lastig.

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
              volgens mij wordt Gilbert al helemaal tureluurs van mn zonopnamen
              greetz Emiel
              hahahaha ....jij bent veels te actief en dan hebben we nog eens niet over dat de zon algelopen periode weinig scheen

Commentaar

Richard, zou jij eens oa als nestor van de Planeetfotografie te porren zijn voor een workshopje? Lijkt me enorm leerzaam eens te zien hoe je de hele rataplan voorbereidt met wat tekst uitlegt. Of een leuke duopresentatie met Emiel ( die zelfs in de winter zonnebrand krijgt )
                We betalen niet, maar eer valt je wel ten deel!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Firefly
                  Ha die Richard,

Als ik deze foto zie..... heb ik nog veel te leren ;-)

Prachtige opname!!!!! Ik zal eens op gaan letten.

Chris
                  Hoi Chris, dank je wel.
                  Ik heb het al eens vaker gezegd, alles is te leren, je moet er plezier in hebben en tijd voor maken, dat is alles.
                  Ik heb nog een opname van de begin periode van de webcam (toucam).
                  Ik stuur hem wel mee, kun je zien dat ik ook ergens ben begonnen.
                  Toen stond het allemaal in de kinderschoen.

22/11/2002 Saturnus. 150 cm refr. Skywatcher Webcam opname ToUcam met 12.5 mm ort. oculair f 30 en een minus violet filter bewerkt met registax

Je bent van harte welkom om hier eens te kijken , this tenslotte een thuis wedstrijd.

Commentaar

Schitterende foto Richard. Ik heb gisteravond uitgebreid saturnus kunnen bekijken, de ring was wel erg helder, maar omdat het al weer even geleden was van de vorige keer vond ik het moeilijk te beoordelen. Wel heb ik weer wat filmpjes gemaakt met de camera achter de kijker, en het resultaat gecobineerd met eerdere opnamen. Je ziet dan wel goed dat de ring in vergelijking met oktober veel helderder is.
                    Ik meede gisteravond een wat groenblauwe kleur boven de ring te zien (noordkant).
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Richard, zou jij eens oa als nestor van de Planeetfotografie te porren zijn voor een workshopje? Lijkt me enorm leerzaam eens te zien hoe je de hele rataplan voorbereidt met wat tekst uitlegt. Of een leuke duopresentatie met Emiel ( die zelfs in de winter zonnebrand krijgt )
                      We betalen niet, maar eer valt je wel ten deel!
                      Hoi Nop, ik had al eens gemailt, we zijn als werkgroep Maan en Planeten bezig om een workshop te houden, dat staat vast.
                      We weten nog niet wanneer en waar, denk zelf dat het na de zomer word.
                      We moeten als bestuur (M&P)daar nog over verder vergaderen.

Commentaar

Werken...
                      X