Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ook mijn beste poging van Saturnus tot nu toe.....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ook mijn beste poging van Saturnus tot nu toe.....

Hallo Forum leden.

Met de komst van mijn barlow lens ben ik nu ik staat om ook redelijke resultaten op het gebied van astrofotografie te behalen. Alhoewel "redelijk"? Als een amateur 10 jaar geleden met conventionele technieken zulke foto's kon maken sprong hij al een gat in de lucht. Dus laat we eens tevreden zijn met wat er bereikt is. Bedanks voor de goede adviezen iedereen. Als ik de adviezen in dit forum verder ga opvolgen hoop ik nog betere resultaten te behalen. Met name staan nu een filterset en wellicht een betere camera op het verlanglijstje. Zeker nu mijn NexImage defect lijkt te zijn.

Daarom heb is voor de tussentijd de "oude" Philips Vesta maar eens weer onder het stof vandaan gehaald. Op de behuizing is een huls van een oud oculair geplakt en voila, er kan weer gefotografeerd worden.

Bedankt aan alleen!
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Dat ziet er goed uit!! Mooi om de banden te zien (met kleurverschillen tussen noord en zuid!), en de cassinischeiding is ook duidelijk.

Hopelijk ga ik er ook iets dergelijks uitkrijgen zodra het me de volgende keer lukt om Saturnus te webcammen.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Beste Firefly, het ziet er goed uit!

Vraagje: ik heb ook een 200mm f 5 kijker maar ik krijg er niet voor elkaar om saturnus scherp te krijgen. Casini krijg ik helemaal niet te zien!

Kijker is goed gecolimineert, afgekoelt, saturnus stond hoog en seeing was goed.

Ik heb een standaard barlow 3x en toucam gebruikt. Sluitertijd en Gamma laag. en verstering tussen half en vol open.

Wat doe ik verkeerd?

- Wat voor barlow heb jij gebruikt?
      - Standaard barlow? (lees slechte kwaliteit?)

Ook heb ik een vage verschuiving (vooral blauw) bij saturnus...??

Iemand oplossing?

Groet,

San

Commentaar

Prachtige plaat! Mooi om de wolkenbanden te zien.

@ San,

Krijg je hem zonder de 3x barlow wel scherp? Ik kreeg hem in deze newton met een shorty plus barlow namenlijk (als de seeing het toeliet) wel scherp. Kijk je mischien over daken heen?

Commentaar

barlow

Hee Skyguy.

Nee, ik keek niet over daken heen.

Ik denk dat het aan de barlow ligt. (prijs was rond 60 euro) en dat ik inplaats van 3x barlow, 2x moet gebruiken.

Dus ik denk dat ik maar een goede 2x barlow gaat kopen of 5x????? maar dat lijk me te sterk.

Misschien is de seeing toch slecht geweest...

Verder top kijker! Ben er blij mee!

San

Commentaar

Origineel geplaatst door San

- Wat voor barlow heb jij gebruikt?
            - Standaard barlow? (lees slechte kwaliteit?)

San
            Hallo San,

Ik gebruik een 200 mm Skywatcher F5 met 3x Barlow. Mijn barlow heb ik bij Astroshop.de besteld. Ook 60,-. Ben er heel tevreden mee. Wat ik wel gemerkt heb is dat de seeing wel goed moet zijn ander wordt het fotograferen heel moeilijk. Met Registax kan ik ook meer details zichtbaar maken dan ik visueel kan zien. Ook op de AVI's die ik maak lijkt e.e.a. onscherp. Wel zitten er een paar scherpe frames bij. Maar met de goede instellingen binnen dit programma kun je succes behalen. Uit jouw bericht te lezen doe je niet zoveel fout. Goed scherp stellen is een must. Voor het scherpstellen had Patrick nog een goed idee. Kijk maar eens in dit bericht: http://www.astroforum.nl//viewtopic.php?t=5023. Ik heb het onderdeel al wel in huis maar heb nog geen tijd gehad het te monteren.
            Ook heb ik bij andere forum leden gelezen dat een UV/IR filter een scherper beeld zal geven. Maar bij de bovenstaande foto heb ik dat niet gebruikt.

Eerlijk gezegt heeft het mij ook veel opnames gekost voordat ik zover was. Het is en blijft experimenteren.

Het lijkt mij dat je de juiste dingen doet. Blijf proberen en mijns inziens is het resultaat ook sterk afhankelijk van de seeing.

Veel succes
            8" Skywatcher Newton (Imaging)
            4" Skywatcher Achro (Guiding)
            EQ6 Syntrek
            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
            Philips SPC900 (Guiding)
            DSLR Focus; DSLR Shutter
            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Werken...
            X