Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van Saturnus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto van Saturnus

Beste astroforum mensen,

Gisteren was de seeing best redelijk.
    Heb een foto gemaakt van saturnus.
    Het is mijn beste van dit jaar geworden

kijk maar.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Super!
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Mooi. Visueel kon ik de cassinischeiding niet helemaal meer zien, en dacht dat het aan de telescoop lag maar ik zie dat het werkelijk zo is.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
        Super!
        dank je
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Mooi gedaan Arend
          Origineel geplaatst door Jefke
          Visueel kon ik de cassinischeiding niet helemaal meer zien, en dacht dat het aan de telescoop lag maar ik zie dat het werkelijk zo is.
          Bij mij net hetzelfde.
          Galaxia 114/900EQ-SKY
          You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Hallo,

bedankt voor jullie complimenten. Wel Denk ik dat je visuelle waarnemingen niet kunt vergelijken met fotografische. Ik kan vaak met registax details te voor schijn toveren die je visueel niet kan waarnemen.

maar maakt ook niet uit. De lol van het zien is het belangrijks.

gr Arend

Commentaar

ongeloofelijk mooi,

zolang jij zulke foto's blijft plaatsen, blijft er voor mij altijd een uitdaging.

Arend bedankt.
              "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Met blauw filter lijkt het wel of de encke zichtbaar is of lijkt dit maar zo ??, voor de rest een super mooie foto hoor, ben erg jaloers
                "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                  Met blauw filter lijkt het wel of de encke zichtbaar is of lijkt dit maar zo ??, voor de rest een super mooie foto hoor, ben erg jaloers
                  Hallo,

ja, dat lijkt zo. Maar hier zijn veel discussies over geweest. Het is namelijk zo dat een bepaalde seeing en registax soms een soort van dubbele beeldjes geeft. Het lijkt dan dat je een enckescheiding ziet maar in werkelijkheid zie je een verschoven cassini scheiding. Helaas maar waar.

gr Arend

Commentaar

Mooie foto Arend!
                    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                      Mooie foto Arend!
                      Thanx patrick !
                      Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                        Met blauw filter lijkt het wel of de encke zichtbaar is of lijkt dit maar zo ??
                        Da's inderdaad een "Encke minimum", maar niet de Encke-scheiding - die ligt véél dichter bij de buitenste rand van de ring (dat maakt ze trouwens zo verdomd moeilijk om 100% te valideren op een foto, want enkele verscherpingsbeeldmanipulaties kunnen artefacten veroorzaken die er erg op lijken).
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hallo,

het kan wel hoor.

Hierbij een filmpje van een zeer goede seeing.

je ziet encke gewoon te voorschijn komen.

http://www.higginsandsons.com/astro/

Scroll naar beneden en druk op het filmpje van saturnus

gr Arend

Commentaar

'Tuurlijk kan het - ik heb het ding niet voor niks visueel waargenomen (en aangezien Wes Higgins evenveel apertuur heeft als ik, moet-ie het wel kunnen). En ja, in dat filmpje is het inderdaad echt de scheiding - dat is gewoon de correcte plaats en breedte (als je dat kunt noemen - ongeveer 500km of minder vs. 4200km voor Cassini!).

Ik zei gewoon dat de albedoveranderingen in de buitenste ring op jouw foto's hierboven niet de Encke-scheiding konden zijn.

Het lijkt me niet evident (maar net niet onmogelijk) om ze echt op plaat te zetten met een C9.25 en een stack van uitstekende beelden, maar misschien wat makkelijker (en zeker beter te onderscheiden van beeldmanipulatie-artefacten) als de ringen wat meer open staan.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                              Wel Denk ik dat je visuelle waarnemingen niet kunt vergelijken met fotografische. Ik kan vaak met registax details te voor schijn toveren die je visueel niet kan waarnemen.
                              gr Arend
                              Dat is zo, maar als je het bijna niet op een foto kan vastleggen zal het visueel ook niet lukken. (ik heb het enkel over de cassinischeiding hé)
                              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                              X