Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2 februari: Saturnus ontmoet de maan!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2 februari: Saturnus ontmoet de maan!

Voor de hele Benelux zijn brede opklaringen verwacht.
    Helaas stoort de maan. Maar richt je telescoop dus lekker op saturnus!
    De maan staat er vlak naast rond 22.00.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Helder? Waar?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Er is zelfs sprake van een conjunctie van de Maan met Saturnus. Te Utrecht wordt de kortste afstand tussen Saturnus en de zuidelijke Maanrand (10 boogminuten) net voor middernacht (om 23:57 uur op vrijdag) bereikt. Gezien vanuit Scandinavie, Rusland en Azie wordt de planeet door de volle Maan bedekt. In de Benelux moeten we ons met een dichte nadering tevreden stellen (bron: Sterrengids 2007, Stichting de Koepel).

En het is inderdaad aan het opklaren vanuit het noorden, hier in Amersfoort is het al bijna helder.

Commentaar

Hier is het ook helder. Scoopje koelt al af! Seeing?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Yeah! Rond 21.00 uur moet het hier in het zuiden ook helder zijn Eindelijk eens een goede opname maken met m'n nieuwe camera van de hemel!

Het blauwe is helder, het rode is bewolkt, de pijl is de windrichting (noordwesten):

Commentaar

Ik kan op deze site geen seeing vinden voor vanavond, maar de afgelopen dagen was hij 1 niet zo best dus. Heb net nog even naar Venus gekeken en die danst wel een beetje in het beeld.

Commentaar

Check waarnemen.com eens

Commentaar

ohw, dat ziet er best goed uit zeg, een straalstroom van minder dan 20 m/s !

Commentaar

Dit meen je niet jongens. over 20 minuten ga ik met de trein mijn scoop ophalen. Ga ik nou ECHT VANAVOND al iets moois zien? in stellarium zie ik inderdaad rond half 12 dat saturnus en de maan VLAK bij elkaar staan :P TE gaaf haha!!

Commentaar

Ook uniek dat het helder is als iemand een telescoop koopt!

Commentaar

haha ja dat bedoel ik, misschien jinx ik het en gaat het op de een of andere manier dadelijk niet door

Commentaar

Ik heb zelf geen telescoop maar ik keek met een verrekijker(misschien niet de beste manier :P) maar ik zag een stipje onder de maan staan, is dat Saturnus of niet? Me vader zegt dat het een ster is maar ik hou zelf vol dat het een planeet is.
                        zelfbouw 45 cm f4.6 newton, 20cm f4 newton, 4 inch f5 newton, 15 cm f8 dobson
                        verrekijker 28x110

Commentaar

Hier drijven een aantal wolken veldjes binnen, ik was van plan om mijn telescoop buiten te zetten maar ik weet niet of ik het nu wel moet doen?

EDIT: hm ik keek net naar buiten en het is best helder. Ik heb mn scoop net buiten gezet en ik ga zometeen ff de maan bewonderen denk ik.

Commentaar

Origineel geplaatst door Spaceboy
                            Ik heb zelf geen telescoop maar ik keek met een verrekijker(misschien niet de beste manier :P) maar ik zag een stipje onder de maan staan, is dat Saturnus of niet? Me vader zegt dat het een ster is maar ik hou zelf vol dat het een planeet is.
                            Jij hebt gelijk.
                            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                              Origineel geplaatst door Spaceboy
                              Jij hebt gelijk.
                              Helemaal gelijk:

(Zenit is boven).

Als je met een verrekijker waarneemt, probeer dan of je zo kunt gaan staan dat je met je armen op iets kunt steunen (balkonhek, muurtje, tafel, rand), dat maakt het beeld al een stuk stabieler. Op die manier kun je gemakkelijk de manen van Jupiter zien, en het zou me niets verbazen als je Saturnus 'ovaal' kunt zien (de ringen met kleine vergroting).

Edit: zenit is boven, niet noord zoals ik eerst schreef...
                              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Werken...
                              X