Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Maan 01-02-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Maan 01-02-07

Deze fotos gisteravond gemaakt met mijn nieuwe setje

01 en 03 gemaakt met samsung GX-1L prime focus
    en 02 met een 26mm oculair
    alles op de lidl telescoop : LXD75 6" Newton

dit is wel even mega beter dan mijn eerste foto's met mijn nikon2500 coolpix

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Aardige maanfoto's, maar ik vind ze een beetje onscherp, de eerste is ook wat onderbelicht en de laatste overbelicht (dat levert dan wel weer een leuk sfeerplaatje op omdat je nu de wolken kunt zien die door het maanlicht worden beschenen). Welke camera-instellingen heb je gebruikt ? Ik kan geen Exif uit je foto halen. Misschien kun je met andere sluitertijden een beter belichte foto krijgen. Schiet je in RAW of JPEG, als je RAW gebruikt kan je achteraf de belichting nog 2 stops aanpassen, naar boven of beneden. Wellicht zat de seeing niet mee, maar wellicht kun je ook wat beter focussen, ik weet dat dat moeilijk is door de zoeker van een spiegelreflex (of heb je de foto door het dakraam gemaakt ?).

Ik hoop dat je dit als opbouwende kritiek ziet, je foto's zien er al veel beter uit dan de eerste die je hebt gepost, ga zo door.

N.B.: In elke foto staan de instellingen van de camera, ISO, diafragma, sluitertijd en soms ook het brandpunt. Je kunt de Exif lezen met behulp van een programmaatje dat hier gratis is te downloaden. Na installatie kan je rechtsklikken op de foto en de info opvragen. Die info verdwijnt overigens nog wel eens als je de foto bewerkt in een ander programma dan Photoshop.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
      Aardige maanfoto's, maar ik vind ze een beetje onscherp, de eerste is ook wat onderbelicht en de laatste overbelicht (dat levert dan wel weer een leuk sfeerplaatje op omdat je nu de wolken kunt zien die door het maanlicht worden beschenen). Welke camera-instellingen heb je gebruikt ? Ik kan geen Exif uit je foto halen. Misschien kun je met andere sluitertijden een beter belichte foto krijgen. Schiet je in RAW of JPEG, als je RAW gebruikt kan je achteraf de belichting nog 2 stops aanpassen, naar boven of beneden. Wellicht zat de seeing niet mee, maar wellicht kun je ook wat beter focussen, ik weet dat dat moeilijk is door de zoeker van een spiegelreflex (of heb je de foto door het dakraam gemaakt ?).
      ik weet niet precies welke belichtings tijden ik gebruikt heb
      ik heb nog wel de orginele bestanden en zal ze daar proberen uit tehalen
      ze zijn iets onscherp ondanks dat dit de scherpste foto's zijn die ik gister gemaakt heb.
      het is inderdaad erg lastig focusen en zeker als er wolken aankomen heb je geen tijd om even tekijken op de pc of alles goed is
      dus gewoon even door klikken en kijken wat er van komt
      ik heb deze uit het dakraam gemaakt en daar door zijn ze dus ook wat minder scherp zeker ook omdat er op een bepaalde tijd een balk in het kijk veld van de telescoop stond
      maartja buiten gaan staan met de telescoop en alles uitproberen is niet echt mijn idee dan maar wat slechtere foto's en wat meer warmte
      als ik alles door heb ga ik wel buiten staan

Ik hoop dat je dit als opbouwende kritiek ziet, je foto's zien er al veel beter uit dan de eerste die je hebt gepost, ga zo door.
      ik zie dit inderdaad als opbouwende kritiek
      ik post ze ook zodat andere mensen kunnen zien dat het snel beter kan
      en natuurlijk ook om wat kritiek want dan weet ik wat ik fout gedaan heb
      en opbouwende kritiek is beter dan een foto afzijken want daar heeft niemand wat aan

N.B.: In elke foto staan de instellingen van de camera, ISO, diafragma, sluitertijd en soms ook het brandpunt. Je kunt de Exif lezen met behulp van een programmaatje dat hier gratis is te downloaden. Na installatie kan je rechtsklikken op de foto en de info opvragen. Die info verdwijnt overigens nog wel eens als je de foto bewerkt in een ander programma dan Photoshop.
      klinkt als een handig programmatje want na 50 fotos weet ik niet meer hoe alles stond
      ik heb de bovenstaande fotos geknipt / beetje bewerkt met paintshop pro
      daarom zal de info weg zijn

-BaN-
      Meade LXD75 6"
      Samsung GX-1L 18-55

Commentaar

Wat je zou kunnen doen is een reeks foto's maken. Te beginnen met het punt waarop je denkt dat je de telescoop goed hebt gefocusseerd. Daarna eentje waarbij je de focuser een ietjse pietjse hebt verdraaid en zo nog een paar waarbij je de focus steeds ietsje wijzigt tot het punt waarop je denkt nu is ie echt onscherp in de zoeker (vergeet daarbij ook niet om de ander kant nog op te werken). De kans is dan groter dat er een scherpe tussen zit.

Je zou ook met het dakraam open kunnen werken (als dat kan tenminste) dat scheelt je weer een glasplaat er tussen, die ook voor onscherpte en vertekening van het beeld zorgt. Maar van de warmte stromen langs de telescoop ben je nog niet af dan. Als je echt scherpe foto's wilt maken zul je toch echt naar buiten moeten en de telescoop eerst een uurtje of zo laten afkoelen. Als je de camera ook buiten legt kan hij ook mee afkoelen want hoe koeler de chip in je toestel is des te minder ruis produceert hij. Ander voordeeltje van buiten staan is dat je niet per ongeluk een deel van een balk voor de opening kunt krijgen (dat zorgt ook voor een onderbelichte en onscherpe foto). Verder zou ik niet vertrouwen op de belichtingsmeter van de camera, maar zelf de sluitertijden bepalen, door eerst te kijken wat de camera zelf denkt dat goed is op de automatische stand en dan op de Tv-stand daar een paar stops onder gaan zitten (de maan overbelicht snel) en dan ook in RAW-schieten want dan kan je achter af de belichting op de pc nog een paar stops aanpassen.

Je ziet als je bereid bent om er wat moeite voor te doen kan je het resultaat nog aanmerkelijk verbeteren. Succes !

Commentaar

ik moet eigelijk in RAW schieten maar mijn Samsung GX 1L maakt dan PEF bestanden (SG1L0267.PEF) en die kan ik niet open met paintshop pro7

-BaN-
          Meade LXD75 6"
          Samsung GX-1L 18-55

Commentaar

Zat er geen software bij de camera waarmee je die PEF-bestanden kan openmaken en converteren naar JPEG ? Veel gebruikte software voor RAW-conversie zijn RAW-shooter of Adobe Photoshop CS2 (Photoshop elements dat gratis wordt geleverd bij Canon-cameras kan geen RAW-bestanden openen. Misschien dat het met zulke programma's ook wel lukt, alleen is die software (zeker CS2) niet goedkoop. Misschien kan je hier een werkende Demo downloaden van RAW-shooter.

Commentaar

De foto is in eerste instantie niet scherp.
              Jullie kunnen wel uren gaan discussieren over nabewerking en Raw's.
              Maar zorg dat je gewoon eens een goede focus krijgt..
              Met een beetje stoeien met de focus kom je een heel eind. Later kun je nog wel eens wat gaan doen. Begin gewoon bij het begin,
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dat is ook wat ik als eerste heb aangeraden....

Commentaar

Werken...
                X