Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus door de Skylux

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus door de Skylux

Hola allemaal!

Sinds een paar dagen ben ik de uiterst gelukkige eigenaar van een heuze
    Lidl-Scope; First light alweer een paar dagen geleden, maar nu vers van
    de pers mijn eerste foto van Venus!

Met de Skylux dus, met een 10mm Super Plossl oculair op een 3x Barlow..

210 Keer vergroot dus! Als je ver inzoomt op de foto kan je vaag wat mij
    lijkt details zien van Venus!

I LOVE THIS TELESCOPE!

Groetjes,

Bandit (die alleen maar overbelichtte foto's van de maan uit z'n 8" krijgt)
    Achromatologisch

Toppie! Ze staat er best groot op voor haar schamele 10,6 boogseconden...
    Ik vindt de kleurfout ook bijzonder meevallen Bandit. Dat is een hele prestatie bij zo'n felle lichtbol als Venus.

Detail op venus is inderdaad al te zien in een kleine telescoop. Veelal de wat helderderer poolgebieden met een grijzige boog erboven/eronder.
    Beste kun je daarvoor overdags of tegen de schemer kijken, als de planeet zichzelf nog niet overstraalt.

SUcces, en blijf regelmatig foto's maken: dan kun je een filmpje maken van de schijngestalten
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb even drie Venusfoto's opgezocht door mijn 25 jaar oude 60mm refractortje.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooi Harro! Op m'n werk kan ik Venus al zien zo rond een uurtje of half 5.
        (zegmaar als ik zin krijg om naar huis te gaan ) Helaas staat Venus
        al te laag om nog waar te nemen voor mij, wanneer ik van het werk thuis kom..

Gelukkig ben ik op donderdags vrij 8)

Vanmiddag ook naar de maan gekeken; Liep rond een uur of 3 in de stad
        en terwijl ik een hap van m'n cheeseburger neem zie ik ineens de maan
        hoog aan de hemel staan! Gauw dat broodje opgeschranst en aangemaakt
        op huis aan en waarempel ook nog een foto van de maan gemaakt met een
        ondergaande zon!

Bedankt voor de complimenten!

Groetjes,

Bandit
        Achromatologisch

Commentaar

detail op venus kun je visueel volgens mij vergeten! lukt alleen met imagen (uv passfilter en telescopen >20cm.). jammer, maar helaas
          greetz emiel

Commentaar

Detail is misschien een groot woord in dit geval.. M'n laatste foto laat wel
            aardig zien wat ik bedoel.

Ik ben al meer dan tevreden dat ik em heb kunnen fotograferen!

Groetjes,

Bandit (die niet met z'n 8" kon kijken omdat Venus te laag stond)
            Achromatologisch

Commentaar

Bedoelde met details de wolkenbanden, zoals Arnaud ze wel eens gefotografeerd heeft....heb helaas "ook maar" 8" kijkert en uv-pass filter haalt te veel licht weg

greetz Emiel

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
                Bedoelde met details de wolkenbanden, zoals Arnaud ze wel eens gefotografeerd heeft....heb helaas "ook maar" 8" kijkert en uv-pass filter haalt te veel licht weg

greetz Emiel
                Details op Venus zijn inderdaad erg moeilijk te zien. Visueel kun je het beste een Wratten 47 (van Meade of TS) gebruiken in combinatie met een Astronomik blauw of IR-UV-blocker. Dit laatste is noodzakelijk omdat het W47 een roodlek heeft dat visueel erg stoort.

Maar het moet in principe wel kunnen. Zeker als Venus zometeen wat gunstiger staan maak je een kans. Ik ga het zeker proberen.

Maar imagen is makkelijker.

Commentaar

detail op venus kun je visueel volgens mij vergeten! lukt alleen met imagen (uv passfilter en telescopen >20cm.). jammer, maar helaas
                  greetz emiel
                  Harro had tijdens de eclipsreis naar Turkije zijn 6 cm refractor mee, en ik zag hem opeens een schetsje maken van Venus. "Alsof daar wat op te zien is", zei ik. Maar ik heb het met eigen ogen gezien! De planeet was niet egaal verlicht, maar met moeite waren sommige delen wat donkerder. Het was op dat moment een beetje schemerig aan het worden.

Geloof het of niet, ik heb details (het blijft een groot woord) gezien op Venus met een overjarig 6 cm achromaatje! Misschien door de combinatie schemering en hoge stand aan de hemel, die buiten eclips niet voorkomt?
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedoel je de schijngestalten van Venus Roel ? Die kan je inderdaad wel zien, ik meen die zelfs gezien te hebben met m'n Skyluxje van 70 mm.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                      Bedoel je de schijngestalten van Venus Roel ? Die kan je inderdaad wel zien, ik meen die zelfs gezien te hebben met m'n Skyluxje van 70 mm.
                      Nee Roel bedoelt niet de schijngestalte, maar vage lichtflarden in de venus-atmosfeer. Zowel Roel als ik hebben er toen een schets van gemaakt. Deze schetsen vertoonden dezelfde structuren. Ik zal de schets vanavond inscannen en hier posten.
                      Ook Brinx en Nop konden deze structuren visueel bevestigen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                        greetz emiel
                        Harro had tijdens de eclipsreis naar Turkije zijn 6 cm refractor mee, en ik zag hem opeens een schetsje maken van Venus. "Alsof daar wat op te zien is", zei ik. Maar ik heb het met eigen ogen gezien! De planeet was niet egaal verlicht, maar met moeite waren sommige delen wat donkerder. Het was op dat moment een beetje schemerig aan het worden.

Geloof het of niet, ik heb details (het blijft een groot woord) gezien op Venus met een overjarig 6 cm achromaatje! Misschien door de combinatie schemering en hoge stand aan de hemel, die buiten eclips niet voorkomt?
                        Het lijkt onwaarschijnlijk, maar het is misschien wel mogelijk.

De omstandheden tijdens een eclips zijn optimaal voor Venus. De planeet staat hoog aan de hemel, en de hemel is helder genoeg om het felle licht van de planeet te dimmen, maar niet helder genoeg om de contrasten op het bolletje te vervagen.

Venus was toen half verlicht en 24 boogseconden groot, groot genoeg om een zichtbaar schijfje te laten zien in een 6 cm telescoop.

De absorbties van Venus zijn soms ook al in blauw licht zichtbaar, wat dus betekent dat ze dan ook met het blote oog gezien zouden kunnen worden als vage gele strepen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het extreem moeilijk is. Helaas zijn er van die dag geen opnamen van Venus, maar de dag ervoor en ernaar zijn er wat banden te zien in met lage contrasten.

Dus wie weet?

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                          Zowel Roel als ik hebben er toen een schets van gemaakt. Deze schetsen vertoonden dezelfde structuren.
                          Ehh... Ik heb geen schets gemaakt. Dat moet dan iemand anders geweest zijn. En ik bedoelde inderdaad oppervlaktedetails en niet de schijngestalten. deze zijn inderdaad soms zelfs met een flinke verrekijker (25 x) al te zien!
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                          X