Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus, 14 januari 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus, 14 januari 2007

Zo, zo'n beetje op mijn 2-jaarlijks jubileum (ik ben op de kop af 2 jaar geleden serieus begonnen met het imagen van de planeten), heb ik een oude bekende weer geimaged. Ik ben destijds met Saturnus begonnen en het is altijd een plezier de planeet weer te zien.

Na maanden van bewolking was er maandagnacht een gat in het wolkendek en rond 4:00 was de seeing gedurende een uurtje heel redelijk. Dat leverde dit plaatje op.

Enjoy! 8)

Weet je zeker dat deze foto niet door de Hubble telescoop is genomen?
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Hier kan ik maar één woord over zeggen: Hulde!

Commentaar

Hoe krijgen jullie hem toch zo groot op de foto!? In mijn 8" is het echt
        maar een klein bolletje met een ringetje, waar ik met moeite een wolkenband
        of 2 kan zien...

Heel mooi!

Groetjes,

Bandit (die z'n Dob en ETX te koop gaat zetten ... )
        Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
          Hoe krijgen jullie hem toch zo groot op de foto!? In mijn 8" is het echt
          maar een klein bolletje met een ringetje, waar ik met moeite een wolkenband
          of 2 kan zien...
          Hoi Bandit, om Saturnus te vergroten kun je het beste een barlowlens tussen de webcam en de telescoop zetten. Met die barlow kun je het beeld van Saturnus sterk vergroten, totdat je een beeld heb dat veel groter is dan zonder barlow. Deze opname is wel 3,5 keer sterker vergroot dan zonder barlow!

Visueel zijn de banden op Saturnus veel moeilijker waar te nemen. Die brede eqatoriale band gaat wel, maar de fijnere details zijn zeker met slechtere seeing vaak moeilijk te zien. Vaag kan ik zien dat de planeet aan de andere kant van de ring blauwgrijs is, maar dat vind ik visueel al moeilijk. Heb je al eens geprobeerd de donkere pool waar te nemen?

Bedankt voor jullie complimenten!

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Ik heb naar Saturnus gekeken met een 3x Barlow voor mijn 10mm oculair
            en dat deed weinig af aan het feit dat het een klein bolletje met ringetjes
            blijft...

Vooral het detail op jouw foto sta ik versteld van; Ik bedoel, men kan wel
            een foto met de PC oprekken tot deze grootte, maar dan gaan we zegmaar
            gebruik willen maken van anti-aliassing, als je begrijpt wat ik bedoel...

Nogmaals, knap staaltje astrofotografie hoor!

Groetjes,

Bandit
            Achromatologisch

Commentaar

Ik vind het echt prachtig hoe duidelijk je kunt zien dat de bovenkant van de planeet blauwachtig is en onderkant gewoon geel. Knap gedaan weer!
              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
              - EQ3, aandrijving + poolzoker
              - Bresser 10x50
              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                Ik vind het echt prachtig hoe duidelijk je kunt zien dat de bovenkant van de planeet blauwachtig is en onderkant gewoon geel. Knap gedaan weer!
                Bedankt voor jullie complimenten!

Ik geloof dat je op de blauwe kant nu ook 3 verschillende banden kunt onderscheiden, die groen azure, die blauwgrijze, en helemaal aan de pool, een iets donkerder blauw. Ik heb die banden ook op opnamen van Damian Peach gezien, dus ik vermoed dat ze reeel zijn. Ik hoop dat die kleur nog even blijft, maar naarmate het andere halfgrond opwarmd zal ook die kan wel geel kleuren. Jammer, want het is een gevarieerd gezicht!

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Prachtig, Arnaud....zo heb ik ze dit jaar nog niet voorbij zien komen...
                  greetz Emiel

Commentaar

Prachtige foto Arnaud! Maar kun je mij uitleggen wat die blauw diagonale gloed/streep linksbovenin is?
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                      Prachtige foto Arnaud! Maar kun je mij uitleggen wat die blauw diagonale gloed/streep linksbovenin is?
                      Op de bol bedoel je?

Dat is 1 van de banden op de noordelijke (blauwe) pool. Ik kan er 3 onderscheiden. Ze zijn alledrie al eerder vastgelegd.

Of bedoel je dat niet...?

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
                        Prachtig, Arnaud....zo heb ik ze dit jaar nog niet voorbij zien komen...
                        greetz Emiel
                        Bedankt! Maar het jaar is ook nog niet zo lang bezig...

Commentaar

nou ja...bedoel dit seizoen, tis wel weekend he?!
                          Volgende week kans op wat lichte vorst...hopenlijk kunnen we dan weer eens wat doen. Heb van het vorig saturnusseizoen ook geen behoorlijk beeld kunnen maken. Misschien teveel zon geimaged...ben het een beetje kwijt.
                          Maar goed, prachtige opname, al gepost op ALPO? Want daar hoort ie zeker thuis! :P
                          Greetz Emiel

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
                            nou ja...bedoel dit seizoen, tis wel weekend he?!
                            Volgende week kans op wat lichte vorst...hopenlijk kunnen we dan weer eens wat doen. Heb van het vorig saturnusseizoen ook geen behoorlijk beeld kunnen maken. Misschien teveel zon geimaged...ben het een beetje kwijt.
                            Maar goed, prachtige opname, al gepost op ALPO? Want daar hoort ie zeker thuis! :P
                            Greetz Emiel
                            Ha ha, ik zit maar te stangen...
                            Ik sta volgende week ook zeker weer klaar. Waar ga jij mee imagen?

De opname staat inmiddels op de ALPO: http://www.kk-system.co.jp/Alpo/kk07/s070115z.htm (onderaan)

Dit is trouwens mijn scherpste Saturnusopname tot nu toe, dus dat beloofd wat!

Commentaar

ik heb twee keuzes...mn b/w ToUcamRAWmod. of een gewone kleurenToUcam. Oculairprojectie vanaf f/17-f/30 of een 2,5X TVPowermate. Met filters werken is te omslachtig met mn slechte vorkmontering, helaas. Hier een van de meest geslaagde...alweer een tijdje terug. anny tips?

greetz Emiel

Commentaar

Werken...
                              X