Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 14-1-07 C8 Vuurdoop.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 14-1-07 C8 Vuurdoop.

Gisteren (14-1-07)eindelijk helder.

In het begin was het behoorlijk hei-ig maar later trok dat iets bij.
    Vol goede moed de gepimpte C8 buiten gezet.

(dat flocken was een “flocking good idea..” )

Dit werd zijn echte vuurdoop en ook voor mij om toch eens een beter Saturnus tevoorschijn te toveren dan de afgelopen keer.

Ik had deze keer wat tips van het forum ter harte genomen.
    Saturnus had ik een keer eerder met de Lidlscope/Skylux te pakken gehad, dat was grappig maar daar zag je weinig detail.
    De keer daarná een poging met de C8 maar die was zwaar overbelicht.

De omstandigheden waren afgelopen avond niet echt gunstig, vanuit een achter tuintje met veel lantarens in de buurt
    Daarbij ook veel rokende schoor steentjes.
    De seeing (dat woord snapte ik een kleine 6 maanden geleden nog niet eens, je ziet wát of ziet niet wát, dacht ik altijd), maar nu had ik maar al te goed in de gaten dat de seeing dus slecht was.
    Het was net “Dance of the Planets.”
    Toch nog even de collimatie gecheckt voor de zekerheid.

Ik moest en zou Saturnus vastleggen....

Ikzelf ben er als nOOb aardig mee in m'n sas, zeker gezien m'n vorige resultaten.
    Eigenlijk ben ik zo blij als een aap met 7.....ik bedoel een planeet met 7 manen...

Met Registax heb ik ook totaal geen ervaring, een hoop leuke knopjes met allemaal een functie.
    'n klikje hier 'n klikje daar, kortom ik was bezig als een echte Regi-stakker...

Ik heb verder niet echt veel tijd in de bewerking gestopt, want het was al 01:30 vannacht toen ik kort nadat ik de opname gemaakt had toch nog even snel het resultaat wilde zien.
    Het was net een verrassings-ei, ik had geen idee wat eruit zou komen.

Alle begin is moeilijk en het is natuurlijk een uitdaging om mij daarin eens te verdiepen..

Deze opname is met een ToUcam genomen + 2x Barlowlens.
    60 Sec. waaruit 1000 frames tevoorschijn kwamen en alleen met Registax is bewerkt.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Dat is een mooie plaat!

Grrrrr. jaloezie... :P

Klasse Wolkewietje
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Wolkewietje, wat goed!! Dat ziet er gaaf uit.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

netjes hoor....... kunnen we nog van leren :smartass
        The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
        met statief + volgmotoren.

Commentaar

Prachtige foto Wolkewietje!

Commentaar

ZO!! Erg goed voor je w00t first actie! Flocking Good indeed haha!!!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooie foto, en de seeing valt wel mee lijkt me, ik heb het ook geprobeerd maar had geen enkel detail, w.s. ook iets te veel vergoort 2x 2x barlow op een 80mm f 560 is mischien iets te gek!
              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Hoi Wolkewietje,

Mooi resultaat, zeker voor de eerste keer! Waar woon jij ergens? Toevallig was de seeing bij mij ook heel aardig! Maar de meeste berichten die ik hoor gaan juist over de slechte seeing van die nacht. Hebben we een lokaal momentje goede seeing te pakken gehad?!

Ik heb nog wat opnamen in de stackwachtrij staan. Ga ik vanavond aan beginnen.

Groeten,

Commentaar

Als 1e bedankt voor alle bemoedigende reactie's!

Ik had zelf dit resultaat nooit verwacht, vooral niet na de vele mooie foto's die ik hier altijd tegenkom.

@ Nop , of het flocken enige invloed heeft gehad op de uiteindelijke foto zal ik nooit precies te weten komen.

Maar op zich het kan nooit kwaad.

Ik zit precies in midden Nederland, tussen Arnhem en Utrecht.
                  En het was precies 23:08 toen dit plaatje geschoten werd.

Ik heb net wat avi's teruggekeken, maar op allen daarvan stuitert Saturnus toch wel aardig door het beeld.

Misschien moet ik ook eens wat met P.S. stoeien, dat er dan nog wat meer uit te halen valt.
                  Hiermee heb ik (ook) geen ervaring, dus weer wat te wensen erbij..

Het vreemde van deze foto is dat ik die gelijk na het waarnemen op die nacht op de laptop door Registax heb gehaald, gewoon als testje.
                  De bedoeling was om dat de dag eróp overnieuw te doen op een "echte" pc met CRT-monitor.

Ik had daarom een beter resultaat verwacht met een CRT-monitor omdat die me voor beeldbewerking beter geschikt leek dan een simpel laptopscherm.
                  Toch blijft de 1e foto op de laptop "gemaakt" het mooist.
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

gefeliciteerd hele mooie foto, stuk mooier als de eerste van mij :P
                    "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Werken...
                    X