Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlek 930 vandaag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlek 930 vandaag

Beste mensen,

Vanmorgen gelukkig wat zon, dus gelijk uit bed het balkon op (wel eerst kleren aagetrokken!;-)).

Transparantie en seeing konden stukkie beter...maar ik klaag niet. Alleen zonnevlek 930 en 937 kunnen zien en een aantal kleine protuberansen en filamenten. Wat me opviel was, dat er op de oostrand weer wat aktiviteit bevond. Op het internet was niets over een eventueel nieuwe vlek te vinden, dus zal wel alleen plage zijn. Bij de protuberansen zijn 45frames en de disc 157frames gestacked in RegistaxV3 en nabewerking in PhotoshopCS2.

Best regards,
    Emiel Veldhuis

Weer zeer netjes gedaan Emiel .

Commentaar

Ik heb de zon vandaag niet gezien Emiel
      Maar als ik hier naar kijkt , dan krijg ik het toch wel warm

Mooi plaatje en zeker met die beroemde 930
      EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
      Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Mooie vlek inderdaad die 930.. en een hele mooie foto

Wat is plage? Of is dat hetgene wat ik linksboven zie..
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Nette plaat Emiel

Heb je ook iets van die uitbarsting van vanmiddag kunnen zien?

Commentaar

Met Plage aan de oostrand bedoel ik de oplichting langs de rand van onderstaande opname. Of er komt wat Plage de hoek om of een nieuwe vlek? De vorige opname betrof de westrand en dat bruinige sliertje op die opname is een Filament. Een Protuberans, die donker afsteekt tegen het heldere opp. van de Zon.

Plage (frans voor strand) is een ander woord voor Chromosferische fakkelvelden en zijn dus gewoon Fakkelvelden als in witlicht opnamen van de Photosfeer, maar dan in de hoger gelegen Chromosfeer van de Zon.

PLAGE: Patchy H-alpha brightenings on the solar disk, usually found in or near active regions, which can last for several days. Plage is irregular in shape and variable in brightness, marking areas of nearly vertical emerging or reconnecting magnetic field lines.

Greetz Emiel 8)

Commentaar

Hoe krijg jij toch elke keer zon te zien? Afspraakje met de Grote Sterrenwachter om bij jou stukje lucht vrij te maken?
              Maar wel weer heel mooi!
              It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                Nette plaat Emiel

Heb je ook iets van die uitbarsting van vanmiddag kunnen zien?
                Nee, helaas Freek...na 12en was de lucht hier vol met Cirrus en AltoCumulusbewolking. M'n maatje Gema heeft het wel ge-imaged...msisschien post ik haar opname nog als ze die heeft opgestuurd.
                Bedankt voor de komentaren
                Greetz emiel

Commentaar

Werken...
                X