Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik zie sterretjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik zie sterretjes

Gisteravond, eindelijk het was even helder! Ik had echt al zo lang geen ster meer gezien. Jammer dat het al 22:00 was en de scoop bij mijn ouders staat
    Maar goed ik heb even mn camera gepakt, op een statief gezet en even deze foto gemaakt.
    Is het wat?

Zover ik het goed weet staat er een gedeelte van Orion op en de ster Sirius; links onderaan.

Ik zat gisteren rond 2230 in mijn bed maar heb es de ruit opengedaan.
    Ik zag dat het kraakhelder was dus heb ik zo snel mogelijk mijn 77/300 zoomlens op mijn oude practica gedraaid en kijken maar. Er waren wel 2 nadelen: Er zat geen film in de kapotte camera en mijn vingers zijn eraf gevroren.

Dit was 1 vd helderste nachten die ik tegenkwam. Voor het eerst in mijn leven heb ik de afzonderlijke sterren vd Pleiaden gezien. Later heb ik nog Orion en Pegasus gezien en zelfs een klein beetje vd Hyaden.
    Ik weet niet of een verrekijker beter zou zijn, maar als ik 1 zou kopen zou het wel 1 moeten zijn met een grote dioptrische aanpassing (Ik draag namelijk een NIET-GECOATE bril om te kijken naar de hemel en ben bijziend )

Je foto ziet er geweldig uit Wolfje. Het is net alsof het nog nacht is en het doet me terugdenken aan gisteren.
    Bresser Hunter 10-30x50
    Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Je hebt Orion er volledig opstaan Wolfje, prima foto! Ook de rode kleur van Betelgeuse staat er er duidelijk op. En natuurlijk de Orion nevel. Ook Sirius staat er duidelijk op.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het is een verdraaid aardige foto Wolfje! Woon je in een donker gebied?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ook op de foto: het sterrenbeeld Haas (precies onder Orion) en de kop van de Stier (de V-vorm rechtsbovenin. Ik vind 'm mooi!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik vind het ook een erg mooie foto! Weet je nog met welke instellingen je 'm genomen hebt?

Het lijkt me trouwens erg leuk om een lang-belichte foto te maken van Orion en omgeving. Niet dat je Barnard's loop erop zult kunnen zien wanneer hij is genomen met een normale lens of zo, maar om te laten zien hoe 'druk' de sterrenhemel eigenlijk is.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Goede foto hoor... Met wat voor toestel is hij genomen?
              Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
              Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
              Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

Leuke foto! Je hebt orion er mooi opstaan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                  Ik vind het ook een erg mooie foto! Weet je nog met welke instellingen je 'm genomen hebt?

Het lijkt me trouwens erg leuk om een lang-belichte foto te maken van Orion en omgeving. Niet dat je Barnard's loop erop zult kunnen zien wanneer hij is genomen met een normale lens of zo,
                  Dat dacht je - als je wat gaat stacken kun je met een gewone lens nogal wat bereiken. Heb je Koen van Gorp's fenomenale Orion-foto gezien? Zelfs de "Witch's Head" staat in het hoekje naast Rigel, ondanks het feit dat die fotografisch nog een pak lastiger is dan Barnard's Loop.

http://www.urania.be/forum/download.php ... n_1200.jpg

Heeft-ie 24x 5minuten belicht op ISO 1600 met een Canon 20D (niet gemodificeerd) en een Canon EF 50mm f/1.4 lens op f/2.8 (ik veronderstel dat Koen hem niet helemaal opent om aberraties wat te verminderen en minder strooilicht te vangen).

Dat irisdiafragma op een lens geef trouwens DE kewlste diffractiestrepen op sterren...
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wauw sixela, ik ben prettig verrast! Schitterende foto. De Witch's head nevel staat rechts van Rigel, toch?

Dit is echt iets leuks om zelf met relatief eenvoudige middelen te proberen.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                      Wauw sixela, ik ben prettig verrast! Schitterende foto. De Witch's head nevel staat rechts van Rigel, toch?
                      Inderdaad.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mooie foto Wolfje!

Heb je 'm lang belicht?

Origineel geplaatst door sixela
                        Dat dacht je - als je wat gaat stacken kun je met een gewone lens nogal wat bereiken. Heb je Koen van Gorp's fenomenale Orion-foto gezien? ...
                        Die site van Koen heb ik toevallig een paar dagen geleden ook bekeken.
                        Mijn mond viel open van verbazing.

Wat ik mij afvroeg was of alle foto's die erop staan, met een un-gemodde Canon zijn gemaakt.
                        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                        Auteur:Ik

Commentaar

De foto van Koen van Gorp is genomen in Any Grandpre ( donker france). Voordat iedereen gaat denken dat het hier zomaar mogelijk is.

Commentaar

Sorry voor de late reactie, internet deed het hier tijdelijk niet.

Maar goed, bedankt voor jullie reactie!
                            Ik heb de foto gemaakt met een Canon Powershot S70.
                            Op een statief, handmatig op 15 seconden belichten gezet. Iso op 50 en de diafragma op 2.8.
                            Jammergenoeg kan de camera niet langer belichten anders werd het nog mooier denk ik.

Ik heb het geluk dat ik in een aardig donker gebied woon!

Commentaar

Mooie foto. Ik snap alleen het verhaal van NFS'ke niet. Met een verrekijker kun je de dingen die je beschrijft toch heel goed zien?

Commentaar

Werken...
                              X