Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maantjes fotograferen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maantjes fotograferen

Ik vraag me al een tijdje af of het mogelijk is om maantjes van andere planeten te fotograferen met een ongemodificeerde webcam.
    Jupiter was geen probleem echter Saturnus was me tot nu toe nog niet gelukt.
    Ik heb onderstaande foto van Saturnus gemaakt op 17-12-06 om 02:00uur Saturnus is zwaar overbelicht maar dan toch Titan magnitude 8.5, Rhea magnitude 10 en Tethys magnitude 10.5 er op gekregen.
    Dione van magnitude 10.7 stond helaas te dicht bij de planeet zodat deze overstraalt is.
    Iapetus, Enceladus, Mimas en Hyperion zullen wel niet binnen het bereik vallen van mijn telescoop en webcam.
    Gebruikte webcam ToUcam 840 pro, gebruikte telescoop een Skywatcher 13cm F5 Newton telescoop op een EQ2 montering.
    Dat het nu wel gelukt is en met mijn 9cm F10 lens niet komt alleen door de telescoop, de Newton vang 2X zoveel licht en is een F5 i.p.v een F10.

Congrats Sidney! Ze staan er mooi op

Commentaar

idd, goed gelukt precies. Zou je denk je met overbelichten nog meer maantjes tevoorschijn kunnen toveren?
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Zou je denk je met overbelichten nog meer maantjes tevoorschijn kunnen toveren?
        Ja hoor !

Bij deze een oude animatie die ik gemaakt heb van een CdC screenshot en een eigen opname van Saturnus + manen. (gemaakt met een standaard ToUCam Pro II)

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Werken...
        X