Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een vraagje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een vraagje

Hallo,

Een vraagje: Hieronder enkele foto`s van de maan en 2 (+ uitvergroting) van sterren/planeten welke ik met alleen de digi-camera gemaakt heb. Weet iemand of herkent iemand om welke sterren/planeten het gaat? Ik heb een mooi boekje met sterrenhemels/kaarten per seizoen, zuidelijke en noordelijke hemel (8 kaarten), maar kan daar de sterren/planeten formaties welke ik heb gefotografeerd maar niet op herkennen.

Maan
    Foto1-1
    Foto1-2
    Foto2-1
    Foto2-2

Groeten, Ram6

EDIT: Topic en avatar aangepast na opmerking moderator en een deel verplaatst naar "off-topic" (voorstellen) en een deel naar "accesoires" (webcam).

hoi ram6 welkom op de site en alvast veel plezier met je nieuwe telescoop
    ook ik ben een van de lidl gelukkigen die een telescoop gescoort heeft

ik denk dat je heel makkelijk zelf de sterren en planeten kan vinden op die foto's door even stellarium (http://www.stellarium.org/) teinstalleren het is een super makkelijk programmatje en gratis en je kan er ook mee terug in de tijd kijken

ook handig is de zoek functie om even snel een planeet / ster tevinden

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Foto 2-1 en 2-2 zijn detail opnames het sterrenbeeld stier , meer bepaald van de Hyaden .
      Foto 1-1 en 1-2 kon ik niet herkennen .
      Zijn de gebruikte tijden juist ?
      In welke richting stond de camera gericht ?

Commentaar

Welkom op het forum Osiris. Zou je je avatar kunnen aanpassen en dit even door kunnen lezen? Je kan je voorstellen in dit topic.

Commentaar

Het is een mooie avatar, maar mag idd niet

Welkom ook en je eerste foto's zijn zeker niet verkeerd

Ik ben benieuwd wat op foto1 staat..
          "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

@bananiel: Bedankt voor de link! Ga `t gelijk downloaden en eens bekijken!

@skywatcher: Erg gaaf dat je foto2 zo herkent! De tijd bij foto1 kan misschien een half uur verschillen (instellen, meerdere foto`s maken) en de camera stond dacht ik gericht op het noorden, ik weet `t niet zeker en zal m`n compas eens gaan zoeken...
            Ik heb nog meer foto`s van die heldere ster(?) welke verder uitgezoomd zijn. Misschien dat er op deze foto iets herkenbaars staat waardoor het duidelijker wordt? Ik dacht dat de vijf (oranje gemaakte) stippen op deze kleine uitsnede herkenbaar waren, maar op zo`n sterrenkaart zie je ik weet niet hoeveel van die combinaties =>

Maar ik zal zelf ook eens met 'stellarium' gaan zoeken.

@Paul: bij deze het topic aangepast

@dh-breuer: Bedankt!

[edit - latere toevoeging]
            `kHeb Stellarium gedownload en geinstalleerd, wat een mooi en leuk programmatje is dat zeg!! Gelijk de GPS-coordinaten opgezocht van Waalre en ingevoerd. `kHeb dankzij skywatcher zijn aanwijzing (stier) de namen bij de sterren gevonden van de 2e foto:

Ook de datum terugveranderd naar de datum van foto1. Oh ja, ik kon m`n compas niet vinden maar heb op de bouwtekening van ons woonhuis gekeken (daar staat nl. een noord-pijl op) en foto 1-1 en 1-2 zijn richting het oosten ipv het noorden geschoten. Echt exact weet ik `t niet meer, maar ik ga weer ff zoeken met Stellarium!

Groet, Ram6

Commentaar

Werken...
            X