Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 17 december

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 17 december

Hoi idereen,

Gisternochtend was het helder en was de lucht stabieler dan vorige week. Ik heb Saturnus weer geprobeerd te imagen en dit is het resultaat. Beter dan vorige week, hopelijk houden we deze trend vol!

De kleuren zijn overigens wel van vorige week, ik heb door de wolken de kleurenkanalen niet goed kunnen samplen. Ik heb dan de kleurenopname van vorige week gebruikt om de Luminance in te kleuren.

Enjoy!

Whoooooooooooooo,
    Arnaud rules

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Schitterend!
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Mooi hoor!!!
        Complimenten!

Menno
        It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Indrukwekkend!
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Adembenemend Arnaud...

Maar waarom lijkt er links, waar de ring achter Saturnus verdwijnt, een 'hapje' te ontbreken waar de ring nog enigzins doorschijnt?
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              Adembenemend Arnaud...

Maar waarom lijkt er links, waar de ring achter Saturnus verdwijnt, een 'hapje' te ontbreken waar de ring nog enigzins doorschijnt?
              Bedankt!

Dit is denk ik een beeldverstoring, die onstaat door de seeing en contrastwerking tijdens de digitale verscherping. het is niet reeel, maar helaas ook niet te voorkomen. Ik heb het in verschillende vormen bij meerdere opnamen gezien.

Alleen hele goede seeing zal wel verschil maken! Duimen maar dus! 8)

Commentaar

Prachtig Arnaud!! Wat een detail.

Bij de kleuren opname is de bovenkant trouwens blauw, inplaats van geelachtige aan de onderkant. Maar ja, neemt niet weg dat het een mooie plaat is.
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ

Bij de kleuren opname is de bovenkant trouwens blauw, inplaats van geelachtige aan de onderkant. Maar ja, neemt niet weg dat het een mooie plaat is.

De blauwe kleur is reeel. Saturnus is nu langzaam aan het kantelen en de kant die jarenlang onder de schaduw van de ring stond is nu zichtbaar geworden. Vanwege de schaduw is dat halfgrond afgekoeld en is de gele bewolking opgelost. De hemel is daar nu helder blauw.

Kijk maar eens op de Cassini-opnamen. Op het noordelijke halfgrond is Saturnus nu net zo blauw als op Uranus of Neptunus.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud

De blauwe kleur is reeel. Saturnus is nu langzaam aan het kantelen en de kant die jarenlang onder de schaduw van de ring stond is nu zichtbaar geworden. Vanwege de schaduw is dat halfgrond afgekoeld en is de gele bewolking opgelost. De hemel is daar nu helder blauw.

Kijk maar eens op de Cassini-opnamen. Op het noordelijke halfgrond is Saturnus nu net zo blauw als op Uranus of Neptunus.
                    Wat gaaf. nooit geweten.mooi dat je dat ook hebt vastgelegd op deze schitterende foto.
                    Wat voot telescoop heb je gebruikt?
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                      Wat gaaf. nooit geweten.mooi dat je dat ook hebt vastgelegd op deze schitterende foto.
                      Wat voot telescoop heb je gebruikt?
                      Hoi Harro,

Bedankt, Ik heb een C9.25 en een Lumanera SKYnyx 2-0 als camera.

Gr,

Commentaar

Wat een ontzettend mooie plaat Arnaud! Hulde

Commentaar

Oowh dat wist ik echt niet. Maar inderdaad mooi dat het erop staat!
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Oowh dat wist ik echt niet. Maar inderdaad mooi dat hij erop staat!
                            Kijk maar eens:

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap050211.html

Dit is de blauwe pool van Saturnus:

http://www.nasa.gov/images/content/1498 ... s_full.jpg

Commentaar

Ik zie het Arnaud. Het was mij nooit opgevallen. Zou het visueel misschien te zien zijn?
                              - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
                              X