Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Poollichtfoto's 6 april 2000

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Poollichtfoto's 6 april 2000

Naar aanleiding van het bijna-poollicht de afgelopen week heb ik mijn eigen poollichtfoto's maar eens ingescand.
    Op 6 april 2000 was er er schitterend poollicht te zien in vrijwel heel Nederland. Toen ik laat op de avond van een vriend terugfietste naar huis zag ik wat vage rode vlekken recht boven me in de lucht. Ik dacht meteen aan poollicht maar ik was er niet helemaal zeker van. Zo hoog? Toen ik merkte dat de vlekken zich heel langzaam verplaatsten er er ook wat groene vlekken zichtbaar werden sjeesde ik als een gek naar een donkere plek vlak bij ons dorp. Alles zat mee die avond want mijn analoge spiegelreflex had ik al bij me! Met trillende handen plaatste ik de camera op een paaltje, met mijn schoen eronder om hem wat omhoog te laten richten, je moet toch wat!
    Terwijl de camera zijn werk deed, liet ik me achterover vallen in het weiland en genoot daar van het mooiste dat ik ooit aan de hemel heb gezien (op de eclips na). Rode en groene wolken met lichte banen erdoor tot voorbij het zenit. Heel langzaam bewegend en van vorm veranderend bleven ze zeker een uur zichtbaar.
    De meeste foto's zijn die avond mislukt, maar toch zijn er enkele best mooi geworden:

(De ringen op de laatste foto schijnt een optisch effect in de camera te zijn. Ik heb me laten vertellen dat ze vaker te zien zijn op langbelichte foto's)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooie omschrijving Roel. Al het geel aan de horizon, is dat lichtvervuiling? Hoelang is deze foto belicht? Trouwens, je loopt scheef aan de foto's te zien :P

Commentaar

Ik denk dat al het gele inderdaad lichtvervuiling is.
      Aan de stersporen te zien denk ik dat de foto's allebei 2 a 3 minuten zijn belicht. Iets te lang, maar ja... wist ik veel.

Het lijkt ook helemaal niet op hoe het er visueel uit zag. Ik zag veel meer detail met het blote oog en alles was uiteraard veel donkerder. Vooral de beweging was prachtig. Op de foto wordt zoiets dan gewoon een uitgeveegde vlek.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
      X