Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus voor het eerst

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus voor het eerst

Vannacht Saturnus voor het eerst door m'n scoop gezien ... en ook de Orion nevel .... allemachtig prachtig!
    Met Saturnus maar even geprobeert wat foto's te nemen. Dit is er 1 van. Genomen met 130/900 Bynostar Newton, 25 mm oculair (daarom wat opgeblazen want anders krijg je wel erg klein Saturnusje in beeld, nadeel is meer ruis) en camera Fujifilm S5500 op camera mount. Was echt geŰxperimenteer met van alles, maar dat maakt het leuk. Foto's gemaakt met 400 ASA. Wilde lager vanwege ruis maar dat gaf dan weer problemen met langere belichting en daar volgmoter er nog niet op zit. Plus dat er best wel wind stond en alles dus beetje stond te trillen ... 10 mm oculair ging dus echt niet, laat staan m'n nieuwe Meade Serie 5000 Pl÷ssl 5.5 mm

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Prima foto hoor! Ik zie zelfs een hint van de Cassinischeiding, maar dat kan ook wishfull thinking zijn..
    Ik zie trouwens ook een wolkenband!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

En er is ook een lijntje schaduw van de ringen op de planeet te zien! Leuk, deze foto is beter dan wat mij was gelukt met deze techniek.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

hallo,

Prima foto voor de methode die je hebt toegepast.
        vraagje? waarom gebruik je geen webcam ?

gr Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
          hallo,

gr Arend
          Oh, dat gaat zeker nog wel gebeuren. Maar voor nu vind ik het gebruik van camera en het "gekloot" daarmee veel te leuk

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja
            Origineel geplaatst door Arend van der Salm
            hallo,

gr Arend
            Oh, dat gaat zeker nog wel gebeuren. Maar voor nu vind ik het gebruik van camera en het "gekloot" daarmee veel te leuk
            Nou dan ben ik benieuwd wat je gaat insturen dan. :P

gr Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Je kunt met Registax ook losse foto's stacken. Dan ben je toch een hoop ruis kwijt en je kunt met de wavelets de foto's scherper maken.

Ik gebruik deze manier om deep-sky foto's te maken met een eenvoudig digitaal camera-tje, een Canon Powershot A70. Hiermee kan ik maximaal 15 seconden belichten. Ik maak dan een aantal foto's die ik op elkaar plak

Bijgaand wat ik bedoel, M13

Bert
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                Je kunt met Registax ook losse foto's stacken. Dan ben je toch een hoop ruis kwijt en je kunt met de wavelets de foto's scherper maken.

Bert
                Jah, I know. Doe dat zelf met Photoshop. Maar dit was eigenlijk de enige, beetje, scherpe foto. Vandaar ;-)

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Prima foto hoor! Ik zie zelfs een hint van de Cassinischeiding, maar dat kan ook wishfull thinking zijn..
                  Ik zie trouwens ook een wolkenband!
                  Scheiding zie ik zelf niet, was gister ook niet super helder enzp. Maar wolkenband wel plus idd die schaduwband :-)

Commentaar

Menno van harte gefeliciteerd met dit faaie resultaat. Het is een erg natuurgetrouwe foto geworden.
                    Knap voor iemand die net twee weken bezig is...

Leuk je te hebben ontmoet op Copernicus afgelopen vrijdag.
                    Groet
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                      Menno van harte gefeliciteerd met dit faaie resultaat. Het is een erg natuurgetrouwe foto geworden.
                      Knap voor iemand die net twee weken bezig is...

Leuk je te hebben ontmoet op Copernicus afgelopen vrijdag.
                      Groet
                      Thanx Harro!! En eensgelijks!
                      Enmoet daar maar eens laten voordoen hoe te collimeren, das nog steeds niet gedaan. Ben benieuwd of het dan allemaal nˇg mooier/scherper er uit ziet.

Commentaar

Werken...
                      X