Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 23-11-2012.... hoever kun je gaan zonder goto en volg motoren...????

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 23-11-2012.... hoever kun je gaan zonder goto en volg motoren...????

Goeiedag allemaal, gisternacht jupiter gefilmd met een 10"gso dobson zonder volgmotoren, het was nu minder bewolkt en het beeld op de camera zag er goed uit, zag de rode vlek en de junior vlek duidelijk.
    Het stacken gaat ook steeds beter naar mijn mening, maar zelf denk ik dat er nog meer informatie te halen valt uit mijn filmpjes.

Hieronder de gestackte foto.

Bedankt voor het kijken.
    Voeg bestanden toe

Niemand nog geschreven? Wat een mooie Jupiter !
    Zeer veel te zien ook Maantje erbij.
    Komt op mijn schermpje iets wat blauw over.
    Dat kan per acherm nog weleens verschillen.
    Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

Erg mooi! Ikzelf heb enkele jaren geleden ook geŰxperimenteerd met planeetfotografie via een Dobson. Onder heel goede atmosferische omstandigheden kun je dan ook met stilstaande telescoop een heel aardig resultaat halen: hoewel het avi-filmpje dan kort is, zitten er voldoende goede frames in om een mooie foto van te maken. Maar dat soort momenten zijn zeldzaam. Het grote voordeel van een parallactische montering is dat je ook bij minder goede seeing veel frames kunt binnenhalen en aanzienlijk meer kans maakt op een goed resultaat. Kortom, ik denk dat je met een Dobson van de 10 sessies in 8 of 9 gevallen pech hebt wat dat betreft (te weinig goede frames binnen de beschikbare seconden) en dat je met een volgmontering in zeker 30%-40% van de sessies een aardig resultaat kunt behalen. Bovendien zul je in die 40% een aantal momenten hebben van goede seeing waarbij het grote aantal frames tot een uitzonderlijk goede foto leidt! M.a.w. je kunt zeker aardige resultaten halen zonder volgen, maar je zult binnenkort merken dat (naarmate je meer ervaring krijgt) de apparatuur de beperkende factor wordt en dan wil je juist wÚl die volgmontering! De grenzen zijn vrij snel in zicht.....
      May the Force be with you....

Commentaar

Je zal wel handen te kort komen met dit soort opnames, petje af voor dit resultaat!
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Leuk, nog iemand die de grenzen van de dobsonfotografie opzoekt!
          Hij is erg fraai geworden.

Is de opname door een oculair genomen?
          Ik ben in dat geval wel nieuwsgierig naar de technische details zoals de gebruikte vergroting van de telescoop, de zoomfactor van de camera en het type oculair.
          Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe je dat doet, zonder te volgen?
            Knap gedaan, de Grs staat er ook op en de wolkenbanden ook.
            Wat valt er nog te verbeteren, misschien proberen om ietsje minder blauw over te laten komen?

Commentaar

De opname is gemaakt door een oculair, 15mm widefield en 5x powermate, en een sky-glow filter van orion, hp digitale camera en dan filmen, zal de volgende keer als ik het niet vergeet een foto maken van de opstelling van de dob met camera.
              Moet wel zeggen, hoe groter jupiter is, dus inzoomen des te meer details, ben nu bezig met meer filmpjes van jupiter te stacken.\
              En ja het is best wel werk, maar het is het waard....
              Last bewerkt door nmaharts; 25-11-12, 13:22.

Commentaar

Bedankt voor de info.

Ja, ik heb ook gemerkt dat inzoomen loont. Opvallend genoeg kreeg ik zelfs betere resultaten toen ik buiten de max. 5x optische zoom nog 2x digitale zoom gebruikte, waarmee het beeld op de camera max. gevuld werd. De uitdaging om het dan in beeld te houden is wel heel groot.
                Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Een nieuwe stack en foto geroteerd......
                  Voeg bestanden toe

Commentaar

nice....

Commentaar

Werken...
                    X