Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter met IrPass filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter met IrPass filter

Gisteren rond 11.00 uur zag het er goed uit, ben tot 1.30 uur bezig geweest met RGBsetjes van jupiter. Ik ga ze van de week samenvoegen en bewerken,(ik ga mijn best doen) hierbij toch alvast een IRpass opname, die geeft volgens mij toch wel aan dat de seeing inderdaad goed was. Ik heb 1100 frames gebruikt , de Ultima 2x barlow ,de C9,25 en DMK618..
    Bedankt voor het kijken ! (het was een overigens blauw filter, ipv IRpass)
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door pieterbrands; 19-11-12, 22:17.

Dat beloof heel veel goeds !
    Skywatcher Maksutov-150 op ADM montering met DK3 motoren; Camera DBK21AU618;

Commentaar

Nice! Mooie opname!
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Pieter dat ziet er goed uit ben beniewt naar de volgende bewerking.

mvg Paul

Commentaar

Prachtig, maar dat is 100% zeker geen IR-pass opname. Of je hebt de verkeerde online gezet, of de benaming van je bestanden is niet correct. Dit is een opname in blauw (of heel misschien groen) licht.
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

De aanhouder wint prachtige opname niets aan op te merken alleen nu nog even in kleur :lol:
            Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

:lol:
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Haha Neo , @ Emil; Je hebt gelijk, ik heb me kennelijk vergist, ik moet ze even terugrekenen en naar de tijd van opnames kijken, ik vermoed dat het een Blauw filter is geweest.
                Ik heb een setje RGB van naam gewijzigd omdat ik ermee bezig ben in PS, de map heeft de fotos vervolgens anders geordend waardoor de fotos niet meer als serie gemakkelijk herkenbaar zijn , ik kom er nog wel uit (staan nummers bij) maar gaat weer tijd in.
                Dank voor de oplettendheid, wordt vervolgd.

Commentaar

Scherp opgemerkt inderdaad. Maar als dit de blauwopname is dan worden we wel heel benieuwd naar de RGB.
                  Aannemende dat G en R nog wat scherper zijn. :p
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                    ...als dit de blauwopname is dan worden we wel heel benieuwd naar de RGB.
                    Inderdaad!
                    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Heerlijk deze kennis, en zo te lezen kunnen we nog een andere versie verwachten.
                      Mijn vraag aan MvZ, is hoe weet je dat of waar zie je dat aan? Voor mij (leek op dit gebied)
                      is dit "slechts" een mooie zwart/wit opname van Jupiter, met behoorlijk wat details.
                      Last bewerkt door patrickduis; 20-11-12, 20:55. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.
                      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

@ BoertjeB: Als ik zo vrij mag zijn je vraag te beantwoorden. Het is eigenlijk heel logisch. De rode vlek ik rood dus door een (infra)rood filter is het contrast tussen de witte banden en de rode vlek veel lager dan door een blauw filter. Daarom valt de GRS op een rood opname veel minder op dan op een groene of blauwe opname.

Commentaar

Wow wat een mooi beeld petje af hoor!! :p

Commentaar

En zo leer je dagelijks weer bij (wanneer je het logische verstand niet voldoende gebruikt :p)
                            thx.
                            12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                            7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Wat Christiaan zegt is inderdaad een handig trucje. Maar om eerlijk te zijn heb ik niet eens specifiek ergens op gelet. Inmiddels heb ik zoveel z/w opnames van Jupiter gezien dat ik het verschil automatisch zie.

Voor een blauw opnames is dit overigens zeer goed. Het contrast is in blauw altijd wat lager bij de polen, daar is het dan wat saai, maar de structuren die je elders ziet zijn bij heel goede seeing wel een stuk fijner dan in infrarood licht. Afgelopen weekend heb ik zelf de IR opnames laten zitten, de seeing was zo goed dat ik dan liever in RGB werk en zo wat meer fijn detail kan laten zien.
                              Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
                              X