Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een paar opnamen van de zon op 18-11-2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een paar opnamen van de zon op 18-11-2012

Toen er tegen het einde van de ochtend een brede opklaring aan zat te komen was ik wel benieuwd of er op de zon nog wat te beleven was. Net als vorige week werd ik niet teleurgesteld want er was genoeg te zien. Vooral een hele grote protuberans was erg prominent aanwezig. Omdat de zon toch wel schrikbarend laag stond had ik niet veel tijd om mijn foto's binnen te halen dus de DMK had al snel zijn weg naar de achterzijde van de kijker gevonden.

Bij de onderste opnames even er op klikken voor fullsize versie.

Onderstaande opname toont de grote protuberans en een kleiner exemplaar ernaast die overgaat in een filament op het "oppervlak".

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: protuberans-18-novermber-2012.jpg views: 1 grootte: 249,4 KB id: 1099611

Elders op de zonneschijf waren een aantal mooie actieve gebieden zichtbaar die nog een aantal leuke kleine uitbarstingen vertoonden. Deze foto is van AR 1619 en AR 1618.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Zonnevlekken-18-november-2012.jpg views: 1 grootte: 248,4 KB id: 1099614

Bij AR 1612 was een mooi filament zichtbaar.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zonnevlek-en-filament-18-november-2012.jpg views: 1 grootte: 246,0 KB id: 1099612

Met een animatie van de protuberans op de eerste opname ben ik nog bezig dus die plaats ik later nog.

Bedankt voor het kijken!
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Ik zou zeggen, bedankt voor het plaatsen! Heerlijk dit soort opnames...
    Hoe bevalt de kijker over het algemeen?

Commentaar

Dank voor je reactie. De kijker bevalt erg goed! Zowel visueel als met de DMK ben ik erg onder de indruk van de prestaties van deze kleine kijker.

Bij deze ook nog een animatie van de beweging in de protuberans over een tijdsspanne van ongeveer 25 minuten. De beeldkwaliteit is nogal aangetast doordat ik nog geen hele geschikte methode heb om .gif bestanden naar video om te zetten (daar wordt aan gewerkt) maar het idee is duidelijk.

200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Moet gewoon ff reageren natuurlijk, ook al is het vanaf mijn telefoon... Christian, fraai vast gelegd! Mooi hoor die animatie... Balen hŔ die lage stand...
        www.iseefar.nl

Commentaar

Erg mooie detailrijke opnames, en dat met de seeing van de laatste tijd.
          Knappe animatie, altijd interessant om de beweging te zien in zonnevlammen.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Schitterend, dat dit mogelijk is met de lage stand.

Commentaar

Heel mooi!
              Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

Dank voor de reacties!

Origineel geplaatst door gerrit hiemstra Bekijk bericht
                dat dit mogelijk is met de lage stand.
                Ja, daar stond ik ook nogal van te kijken...

Commentaar

Werken...
                X