Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter door een 10" dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter door een 10" dobson

Jupiter zag er gisteren erg goed uit door mijn 10" dobson. Met een compactcamera in de hand (5x optische zoom; 1,9x digitale zoom) heb ik door het oculair wat korte avi's opgenomen. De beste ertussen heb ik bewerkt in Registax 6. van de 300 frames zijn er 46 (15%) gestackt. De afbeelding is gecropt en verkleind naar 300x200 pixels.

Het kan natuurlijk niet op tegen al het professionele hobbyfotografiegeweld op dit forum, maar het geeft een vrij aardig beeld van wat ik visueel met mijn dobson van Jupiter kan zien onder goede omstandigheden. GRS en GRS-junior zijn rechtsbeneden zichtbaar.
    Links het maantje Io.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CLIP0744b_300_200.bmp views: 1 grootte: 175,8 KB id: 1099592

Gebruikte apparatuur:

- 10" 1200mm Orion Optics UK Dobson 1/8 PV Hilux
    - 5mm Baader Genuine Ortho
    - Traveler DC 8500 compact camera, video modus 640x480 pixels, 5x optische zoom, 1,9x digitale zoom.

Tips voor deze beginner zijn natuurlijk altijd welkom.
    Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Ziet er erg mooi uit !!!!!

Commentaar

Ik vind hem ook mooi en komt aardig overeen met wat je visueel ziet.

Commentaar

Mooi! Het lijkt inderdaad goed op wat visueel zichtbaar is.
        10" SW Flextube dobson

Commentaar

Prachtig, en dat vanuit de losse hand boven het piepgaatje van een ortho. Heel erg knap, en beter dan sommige webcamopnames!
          Last bewerkt door Roel; 17-11-12, 18:11.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja mooi plaatje dat inderdaad overeenkomt met wat visueel gemiddeld te zien is. Op sommige plekken zie je meer, en andere weer minder, afhankelijk van de see´ng en de plek op de bol waar je aandacht naar uitgaat. Kleuren zijn zo goed..
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ja, je kan bijvoorbeeld de tweede witte ovaal na de rode vlek niet scheiden, dat is namelijk een samensmelting van twee ovaaltjes. Maar de kleuren zijn goed en contrastarme details in bijvoorbeeld de poolgebieden komen op de opname weer beter naar voren.

Commentaar

Bedankt voor alle reakties.

@Roel:
                Het opnemen door de ortho valt inderdaad niet mee. Ik heb er ook heel wat uren oefening in zitten om een optimale techniek en instellingen te vinden, met in het verleden dan ook vaak heel wat minder goede resultaten. Dit is wel mijn beste plaatje tot nu toe. Ik weet ook niet of ik het nog veel beter ga krijgen, want een dobson is nu eenmaal niet erg geschikt voor fotografie. Ook de gebruikte compactcamera is geen topkwaliteit, helaas heb ik niets anders. Maar ik vind het wel leuk om er wat mee te stoeien en te zien wat ik er uit kan halen.

Ook het bewerken is bij mij in de loop van de tijd verbeterd, maar desondanks weet ik eigenlijk nog steeds niet echt heel goed wat ik doe. Het is toch altijd een beetje "trial and error" geweest, totdat ik instellingen vond die het plaatje weer verbeterde.

De afbeelding is wel wat groter en onscherper dan wanneer ik door het oculair kijk. Mijn visuele waarneemervaring is nog te gering om echt op detail te beoordelen hoever het visuele met dit plaatje overeenkomt. Interessant om te lezen dat kennelijk sommige details in de afbeelding beter en andere weer minder goed naar voren komen dan wanneer je visueel waarneemt.
                Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Dat ziet er goed uit, zeker voor de middelen die je hebt gebruikt.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ziet er goed uit inderdaad! Ik ben zelf ook bezig om iets vergelijkbaars te doen met een Dobson en een smartphone camera voor het oculair hangen. Het lukt best aardig maar zo mooi als die hier op het plaatje is gekomen is mij nog niet gelukt. Ik moet nog wat extra accessoires bestellen (een goed oculair en de juiste filters).
                    Dit bewijst wel dat planeet fotografie met een Dobson best te doen is, en helemaal niet zo moeilijk is als wordt beweerd. Wat ik zelf merk (en ook uit jouw verhaal haal) is dat het meer een kwestie is van veel experimenteren totdat de juiste setup en instellingen hebt gevonden. Als je dat eenmaal is gelukt dan ben je de volgende keer als het goed is snel klaar, zo te zien heb jij dit punt nu bereikt!
                    skystaring.wordpress.com

Commentaar

Bedankt weer voor de reakties.

@Wilcok:
                      Planeetfotografie door een Dobson is zeker te doen...mits je natuurlijk niet te hoge eisen stelt. Want de resultaten door een telescoop met volgplatform zijn nu eenmaal (veel) beter. Maar je kan wel anderen laten zien wat je visueel ongeveer ziet. En mocht je ooit serieuzer gaan fotograferen met een telescoop op een volgplatform, dan heb je toch vast wat kunnen oefenen met een stackprogramma en andere bewerkingsprogramma's. O ja, en je leert gegarandeerd een volgplatform waarderen .

Het gaat inderdaad vlugger als je eenmaal redelijke resultaten hebt, al blijf je toch per individueel geval de instellingen nog wel wat aanpassen. Of ik echt in de buurt van het maximum zit van wat ik uit het materiaal kan halen, weet ik niet zeker. Ik heb heel wat oud materiaal keer op keer verbeterd, al heb ik nu wel de indruk dat ik er niet veel mÚÚr uit krijg. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
                      Overigens heb ik i.p.v. Registax6 de laatste tijd ook geŰxperimenteerd met Autostakkert!2, maar dat heeft vooralsnog niet tot betere resultaten geleid. Maar we blijven proberen...

Ik ben verder wel benieuwd of er verbetering te halen is met een beter fototoestel/webcam, maar dat is (hopelijk) iets voor de toekomst. Het voordeel van zo'n compactcamera is wel dat die wat gemakkelijker voor het oculair te houden is, zeker als je door het kleine gaatje van een ortho opnames maakt.

Commentaar

Voor de liefhebber: Hierbij een stereogram.
                        Tussen de eerste en tweede afbeelding zit 10 minuten tijdsverschil.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CLIP0744b_0753b_stereo_verkleind.jpg views: 1 grootte: 34,7 KB id: 1056457

Commentaar

mooi hoor!

Commentaar

Werken...
                          X