Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 17-11-2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 17-11-2012

Toen ik vannacht rond één uur naar huis liep na gezellig ergens een paar drankjes te hebben gedaan viel het me op dat het prachtig helder was en Jupiter hoog aan de hemel stond te stralen in de stier. "Zal ik het doen?" dacht ik. Heeft het zin om de kijker nu nog buiten te zetten? Ik nam maar het zekere voor het onzekere en zette de 8 inch sct in de tuin om een uurtje later een blik door het oculair te werpen. De seeing bleek redelijk goed en de telescoop was ook aardig afgekoeld (staat gelukkig altijd in een koude garage) dus zette ik alles klaar om te fotograferen.

Ik had ook nog de mazzel dat het maantje Io net bezig was met een overgang voor de planeet langs. Dat compenseerde aardig voor het gebrek aan grote rode vlekken .
    Onderstaande serie is opgenomen tussen 2 en 3 uur vannacht. Gebruikte apparatuur: 8 inch lx200, dmk 21, Baader rgb filters en een Meade 3x teleXtender

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter-17-11-2012.jpg views: 1 grootte: 151,3 KB id: 1099589

Een hele korte animatie van Io aan de rand van de planeet volgt later.

Bedankt voor het kijken!
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Hele mooie bewerking!! Gelukkig niet boterzacht maar met details.
    Zeer goed gedaan

Hans

Commentaar

Zo... dat zijn prachtige opnames!
      In het noordelijk poolgebied is ook een interessante storm te zien.

Commentaar

Mooie serie opnames!
        Veel detail mooie kleur mooi bewerkt!
        Groetjes
        Geurt

Commentaar

Mooie serie Christian, je moet vaker wat drinken :lol:
          Ik kreeg het niet voor elkaar, slechte seeing hier in de polder...jammer.
          vr grt Ptr

Commentaar

Prachtige reeks, Christian!
            Met zorg bewerkt en veel detail.
            Wou dat ik ze ook zo kon maken maar dat zal nog veel oefenen worden.

Commentaar

Een heel mooie serie!
              Geïsoleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51° 11¹ 45¹¹ N 06º 00¹ 15¹¹ O.

Commentaar

Zeer mooie reeks met veel detail!
                10" SW Flextube dobson

Commentaar

Dank voor jullie reacties!

@ Dennis: dat gebiedje onder de donkere poolkap vond ik ook al opmerkelijk. Dat had ik nog niet eerder zo gezien. Mooi hoe zo'n planeet in korte tijd van uiterlijk kan veranderen!

Hierbij ook nog een ieniemienie animatie in rood licht van het moment dat Io aan de rand van de planeet staat. Hopelijk kan ik de volgende keer een wat langere maken...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: animatie5.gif views: 1 grootte: 242,3 KB id: 1056353
                  200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Wat een mooie opnamen, en bewerking, prachtig.

Commentaar

Mooie opnamen, dat ovaaltje in de noordelijke poolstreek viel me ook visueel op. Kun je Io ook zien op deze foto's terwijl hij nog voor de planeet hangt?

Commentaar

Volgens mij wel, het onderste van de twee heldere stipjes, bijna midden op de SEB.
                        Je ziet het onderste stipje mee schuiven met de schaduw terwijl het bovenste wat achterblijft.

Mooie opnames en animatie!
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Prachtig!! Ook een mooie animatie, bijna 3D!

Commentaar

mooie platen; voordeel ook van een "koude" kijker, dat je nog snel later op de avond (nacht) snel kan beginnen, bedankt voor het plaatsen!
                            8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Mooi Christian... ! Zien er goed uit zeg... !
                              www.iseefar.nl

Commentaar

Werken...
                              X