Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter RGB met 4" APO

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter RGB met 4" APO

Hoi,

Dit is mijn eerste Jupiter foto en ook mijn eerste RGB opname, van 14-11-12 rond 22:30 uur.
    Setup is een Robtics 102 F7 ED APO op een EQ5 met Astronomik type 2c filters en een Televue 2X barlow om op F14 te komen. iNova PLB-Mx camera.
    Gestacked (1000 uit 5000 per kanaal) met avistack2, rgb aligned met photoshop en dat is duidelijk minder...

Komende dagen wat meer experimenteren met de RGB lagen en de alignment zodat ook de maantjes goed alignen, die heb ik er nu maar afgecropped
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jupiter-RGB.jpg views: 2 grootte: 20,7 KB id: 1099580
    Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Hoi prachtig zeg....voor de eerste keer? Dat is een knappe prestatie.
    F25?, maar is de foto zo klein of heb je verkleind?

Commentaar

Dank je Pieterbrands,

Dit is genomen op F14 (1428mm), niet op F25. Verder vergroten dan F14 levert volgens mij niet meer detail op in deze setup, alleen lichtverlies....
      Op F14 i.c.m. de Robtics kijker en de PLB-Mx camera (3,75x3,75 micrometer pixels) sample ik al ongeveer 0,5"/pixel met een diffractielimiet van een dikke 1"...
      Ik zal nog eens kijken of ik er wat meer weet uit te peuteren middels drizzle in autostakkert!2, ook al zou dat theoretisch alleen zinvol zijn bij undersampled images wat deze niet zijn, maar ben toch benieuwd...
      Last bewerkt door Bula; 16-11-12, 10:32. Reden: correctie text
      Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Hallo Bula, ik vind de foto erg mooi, bijna 3 D!

Commentaar

Door de vrij lange opnametijd raken je kleuren onderling verschoven, je kan het corrigeren en daarmee nog wat meer detail er uit halen.
          Onder de SEB heb ik de drie heldere vlekjes al kunnen vinden in jouw opname.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ha, het 3D effect komt misschien wel door het verschuiven van de kleur opnames in de tijd zoals Neo al aangeeft.

Dus bedankt Neo, ik ben net bezig met een betere verwerking van de stacks en ook of drizzle iets oplevert.

Het is inderdaad duidelijk dat de kleur opnames al iets verschoven zijn t.o.v. van elkaar. Ik kan het ook zien aan Io en Ganymedes die al iets verplaatst zijn, m.n. Ganymedes.
            Welke software wordt normaal gebruikt om deze correctie/alignment uit te voeren, Registar neem ik aan? De move tool in Photoshop die ik nu gebruikt heb is natuurlijk verre van ideaal.

Ik zal later een nieuw resultaat proberen te posten.

De 3 RGB opnames zijn in een tijdsbestek van 12 minuten gemaakt, dat moet en kan korter kunnen.

Edit: Niet Registar maar winJupos zou ik moeten gebruiken neem ik nu aan?
            Last bewerkt door Bula; 16-11-12, 13:47.

Commentaar

Ik heb geprobeerd om de kleur opnames te deroteren m.b.v. winJupos, het resultaat is ietsje beter :smile:. Ik heb de handleiding uitgebreid gevolgd maar zie na het stacken eigenlijk geen verschil tov de niet-gederoteerde SER-filmpjes.... Maar goed hierbij de resultaten:

oude rgb met move tool Photoshop
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jupiter-RGB.jpg views: 2 grootte: 20,7 KB id: 1056338

nieuwe rgb met winJupos waarbij ik denk dat deroteren nog niet goed is gegaan...
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2012-11-14-2205.2-Mabula-RGB-PSpp.jpg views: 1 grootte: 26,0 KB id: 1056339

En iets uitvergroot
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2012-11-14-2205.2-Mabula-RGB-PSpp-300x300-nodrizzle.jpg views: 1 grootte: 39,4 KB id: 1056340

drizzle heeft trouwens inderdaad geen extra informatie opgeleverd zoals verwacht. Volgende keer moet ik in ieder geval kortere opnames maken en de RGB kanalen meteen na elkaar maken

Commentaar

Zo te zien gebeuren er aan de rand gebeuren wat vreemde dingen, geef mij toch maar Photoshop.
                Maar zou je de opnames ook binnen 3 minuten kunnen binnenhalen denk je?
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ja Neo, dat zie ik ook aan de rand, ik moet dit weekend maar eens rustig een beter plan van aanpak maken.
                  Binnenhalen van de RGB kanalen in 3 minuten moet wel lukken met mijn PLB-Mx, dus dat zal ik de volgende keer zeker proberen, bedankt voor je hulp en advies

Commentaar

Mooi hoor! (filters doen het goed....)
                    May the Force be with you....

Commentaar

Dank je White Star ben er inderdaad blij mee, dus thanks!
                      Last bewerkt door patrickduis; 17-11-12, 21:37. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Ik heb de oorspronkelijke opnames verkort zodat de effectieve tijd tussen de opnames kleiner is en ik daardoor minder last heb van de planeet rotatie tussen de kleurkanalen en beweging in de individuele opnames zelf.

1e opname Rood, alleen de laatste 2000 van 5000 gebruikt en 1500 gestacked
                        2de opname: Groen, middelste 2000 van 5000 frames, 1500 gestacked
                        3de opname: Blauw, eerste 2000 van 5000 frames en ook 1500 gestacked.

Ook heb ik een Luminance kanaal gemaakt van alle 6000 frames die ik hier heb gebruikt (5000 gestacked), maar dit levert geen strakker plaatje op. Beter zou zijn om dan het beste kleurkanaal te pakken als luminance of niet zodat je een RRGB of GRGB krijgt, of niet?

Ook heb ik de maantjes afzonderlijke uitgelijnd in Photoshop met de move tool. Jupiter ook met move tool uitgelijnd, dus geen winJupos gebruikt.
                        En vervolgens heb ik de resolutie 2x2 keer vergroot. Het resultaat is denk ik iets beter geworden.

RGB jupiter met links Io en rechts Ganymedes:
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter-RGB-enlarged.jpg views: 1 grootte: 35,7 KB id: 1056409

Commentaar

Werken...
                        X