Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter met 130 mm Schmidt Cassegrain!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter met 130 mm Schmidt Cassegrain!

Na twee maanden wolken en slechte seeing eindelijk wat betere omstandigheden! Deze opname werd op 14 november rond 22:40 gemaakt met m'n kleine 130 mm Schmidt-Cassegrain en een DBK21 camera. Een 3x barlow werd gebruikt om het beeld verder uit te vergroten. Voor deze opname werden 3000 frames gestacked met Autostakkert!2 en verdere bewerking werd met photoshop gedaan. Ieder kleurkanaal is met photoshop apart bewerkt en daarna weer samengevoegd.
    Was leuk om weer eens wat te kunnen doen!
    Groet, Rik
    Voeg bestanden toe

ZÚÚr mooi resultaat voor een 13cm kijkertje...

Commentaar

En hier nog een, iets later....
      Voeg bestanden toe

Commentaar

Eerste opname vindt ik fraai en idd voor 5# inch is dit klasse.
        Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Mooie opnames, ze doen recht aan de fantastische omstandigheden gisteren!

Commentaar

Mooi man!

Ik was van plan om gister naar Nederland te komen - om eventueel samen met de 40cm aan de slag te gaan - maar men vond het helaas nodig te staken bij het spoor...
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Wow, en met 130 mm ! Ik zou mijn 150 mm scope dus nog eens heel heet kunnen wassen en dan nog schonere plaatjes maken :smile:

Gisteren voor de 2e x dit sizoen op Jupiter gericht na geprobeerd te hebben om maantjes van Uranus te vangen. Die zag ik helaas nog niet live op het scherm met lange sluitertijden, maar kan nu even niet bewerken omdat AS!2 mijn avi niet goed slikt (laad hem wel in, maar kan niet door de frames schuiven (unable to load frame), en geeft vreemd hoge frame aantallen. En Castrator poept een file uit die wel groot is (en vermeld ook dat de frames geschreven zijn), maar AS ziet er dan geen enkele frame meer in en mediaplayers spelen het ook niet af. Heb denk ik verprutste avis's opgenomen.

Had opgenomen op 30FPS met YUY2/RGB24 (DBK21).
              Welke codecs heb jij gebruikt met je DBK ?
              Skywatcher Maksutov-150 op ADM montering met DK3 motoren; Camera DBK21AU618;

Commentaar

Dank allemaal!
                Ringrocket, ik gebruik Y800/RGB24, ook meestal met 30 frames per seconde. Voor de opnamen maak ik gebruik van Fire Capture, dat vind ik prettiger om mee te werken dan IC-capture. Bij het opnemen zet ik de gain trouwens helemaal open, om de sluitertijden per frame zo kort mogelijk te houden. De ruis die daarbij optreedt wordt ruimsschoots gecompenseerd door het grote aantal frames die je kunt gebruiken.

De problemen die je beschrijft komen mij niet bekend voor, misschien dat Emil hier nog iets zinnigs over kan zeggen??

Jammer Emil, dat de treinen niet reden! Rijden ze vandaag wel?? (hint!)

Commentaar

Origineel geplaatst door rikprik Bekijk bericht
                  Dank allemaal!
                  Ringrocket, ik gebruik Y800/RGB24,
                  En debayeren door AS! of debayer tooltje van firecapture ?
                  Misschien moet ik ook eens wat dapperder zijn en mij in Firecapture gaan verdiepen ipv mijn vertrouwde IC-Capture :p

Commentaar

Heel mooie Jupiteropnames voor zo'n (relatief) kleine telescoop!
                    Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

Ringrocket, ik maak gebruik van debayering via Fire-Capture.
                      Hier nog een iets grotere afbeelding, kan nog net ;-)
                      Voeg bestanden toe

Commentaar

En of de treinen vandaag rijden. Vanavond/vannocht afspreken Rik? Ik moet nog wel kijken of ik vervoer kan regelen van Ruinerwold naar Ewer, anders zit ik vast aan de 10".

Ringrocket, de opnames sowieso niet wegdoen. Misschien kan ik er eens naar kijken. Zou je me een toe kunnen sturen?
                        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Kwaliteit loont!!
                          En dat met de gewone DBK 21!
                          En nu nog een DBK 21 618 ideaal voor een SCT met weinig sferochromatisme.

Hans

Commentaar

Origineel geplaatst door rikprik Bekijk bericht
                            Ringrocket, ik maak gebruik van debayering via Fire-Capture.
                            Hier nog een iets grotere afbeelding, kan nog net ;-)
                            Sorry, maar ik ben wat aan het spelen met Firecapture.

Doe jij de Debayering al tijdens het opnemen dan ? En met welk algoritme ?
                            (Ik was gewend het na het opnemen te doen met adaptive smooth hue, maar als ik dat tijdens het opnemen al doe haal ik mijn framerates helemaal niet meer.)

Firecapture lijkt mij wel een erg handig programma inderdaad. Wel nog even wennen om sluitertijden in ms te nomen ipv fracties van seconden. En super dat het een txt bestandje met instellingen maakt !

Commentaar

Ik doe debayering 'on the fly' en heb altijd met het smooth hue algoritme gewerkt, maar sinds gisteravond heb ik zitten spelen met verschillende algoritmen en ik heb nu de indruk dat bilinear beter werkt, met meer frames per seconde! Dat wordt nu dus de standaard setting. Ook maak ik nu gebruik van auto-align, waardoor je heel simpel -zelfs met de hand- kunt focuseren zonder dat het beeld alle kanten opvliegt. Probeer maar eens!

Commentaar

Werken...
                              X