Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnetje 11-11-2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnetje 11-11-2012

Toen ik vanochtend wakker werd scheen de zon door het dakraam recht op mijn bed. Dat was voor mij het teken om zo snel mogelijk een ontbijt met een goeie bak koffie naar binnen te drukken en daarna de Lunt eens lekker in het zonnetje te zetten . Ik had niet van te voren gekeken of er überhaupt wat te zien was op de zon maar na een snelle blik door het oculair was het snel duidelijk dat er genoeg te webcammen was! De seeing was helaas (alweer) niet geweldig. A.u.b even op de plaatjes klikken voor het origineel.

Het eerste wat opviel was deze grote protuberans.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: h-alpha_Panorama1.jpg views: 1 grootte: 238,6 KB id: 1099523

Ook waren er een paar mooie zonnevlekken te zien. Onderstaande opname toont AR 1609 en 1610.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: h-alpha_Panorama2.jpg views: 1 grootte: 249,9 KB id: 1099526

Aan de andere kant was aan de rand een nieuwe groep samen met AR 1611 en 1612 te zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: h-alpha_Panorama3.jpg views: 1 grootte: 243,6 KB id: 1099524

Tot slot heb ik nog een overzichtsplaatje gemaakt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: h-alpha-fd.jpg views: 1 grootte: 243,8 KB id: 1099525

Bedankt voor het kijken!
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Allemaal toch bijzonder goed gelukt met deze seeing
    De full-disk is mooi gemaakt!

Commentaar

Jaahhhh die full disk... mooi man. Nog wel ff spiegelen en dan issie helemaal af.

Aanstaande woensdag zag ik net dat het weer goed wordt om die actieve gebieden aan de rand te gaan pakken... ben bang dat het aan mij voorbij gaat.
      www.iseefar.nl

Commentaar

Dank voor jullie reacties!

Origineel geplaatst door Ivar Bekijk bericht
        ben bang dat het aan mij voorbij gaat.
        Dat gaat 'm voor mij ook niet worden, voordat de zon op is ben ik al aan het werk en als ik vrij ben is de zon alweer onder :sad:
        200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Nog 25 jaar (I hope) en dan uhhh ben ik er klaar voor om elke dag zon te kunnen pakken.
          www.iseefar.nl

Commentaar

CHRISTIAAN, dat zijn weer schitterende plaatjes. Helaas had ik vanmorgen geen tijd om opnamen te maken... Ik hoop maar weer op een paar mooie dagen..
            Last bewerkt door andrevdhoeven; 12-11-12, 11:13. Reden: Verkeerde naam, oh wat stom...
            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Andre, credits van bovenstaande plaatjes zijn voor christiaan hoor...
              www.iseefar.nl

Commentaar

smullen!

Hoi christian, die foto's zien er goed uit. Inderdaad, de full disk is helemaal om van te smullen, heel mooi gedaan!

Groetjes,

Ingrid
                "Improvise , Adapt and Overcome"

Commentaar

oeps, topic had dezelfde naam, vandaar mijn verwarring. Dus Christiaan ze zijn schitterend!
                  Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                  TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Slik...., wat een mooie ster hebben we toch (en gelukkig ook fotografen die haar kunnen laten zien) !
                    Skywatcher Maksutov-150 op ADM montering met DK3 motoren; Camera DBK21AU618;

Commentaar

Wowww, die laatste is erg mooi, die mag bij mij a.d muur hoor!

Commentaar

Dat was inderdaad weer eens genieten!

Even na 12:00 uur kwam er ineens aan de zuidkant een vrij heldere spot tevoorschijn, mogelijk rechtsonder op jouw overzichtsfoto. Na een kwartiertje zaten daar ineens 2 zwarte gaten in, waarvan één langzaam richting de Zon zakte, om vervolgens tot een lange streep samen te smelten met het andere zwarte gat. Je kon bij 83x de bewegingen echt volgen, dus met de seeing zat het wel snor.

Commentaar

Dank voor de reacties!

@GuusGilein: bedoel je dat vlammetje dat daar rechtsonder uitsteekt? Die viel mij ook ineens op toen ik met de overzichtsopname bezig was. Zat veel beweging in!

Commentaar

Ja, ik denk het wel. Ik zag hem op een iets andere plaats (iets links van de onderkant, maar a) ik keek met een azimuthale opstelling, en b) ik had het zenitprisma er schuin inzitten (om überhaupt bij het oculair te komen), dus de oriëntatie is dan altijd verwarrend.
                            Hij zag er in elk geval hetzelfde uit, en zijn oppervlaktehelderheid was duidelijk hoger dan die van de andere protuberansen.

Commentaar

Je foto's zijn prachtig, welke lunt heb je ?
                              20cm Newton op HEQ5-pro / coronado pst.

Commentaar

Werken...
                              X