Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter, Mercurius en Mars (en de maan :)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter, Mercurius en Mars (en de maan :)

Eos 400D @ WO 80 ED II Apo (F6.5)
    2 seconden op 400 iso.
    Om 7.35 op 10 december.
    *Gaap* Even wennen, op zondag zo vroeg. Maar wel de moeite waard!!
    De maanfoto is van ca 07.00. Om goede focus te krijgen, maar hij is best aardig geworden.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

En Acrab, Beta Scorpii! Gave foto, en lekker vroeg er uit zo. Gave maanfoto ook. Hoe was het om weer wolkjes te blazen op de vroege zondag? Das toch veel mooier dan roken.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hoi Nop. Mooi, man. Ik dacht dat ik het met eigen ogen gezien had, maar nou beging ik te twijfelen.
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Prachtig, Nop!
        Helaas hier weer gemist....
        vrgr Emiel 8)

Commentaar

Hallo jullie daar
          Mooie foto Nop. Erg duidelijk zichtbaar.
          ik was er helaas niet bij in de duinen, maar heb vanaf het dak van ons huis gelukkig ook een goed uitzicht gehad op deze prachtige samenstand.
          Ik gebruikte hiervoor Bully de 150mm Syntha refractor.
          Ik was juist de planeten aan het schetsen toen er een rijtje van 8 eenden voorbijvloog!
          Daarna ging ik een paar foto's schieten met de digicamera uit het handje. Ik verwachte er weinig van (omdat de oculairlens veel groter is dan de cameralens) maar kreeg toch best aardig beeld. Twee fototjes bij deze. (spiegelbeeld vanwege het zenithprisma).

Ik heb nog mijn best gedaan om de wolkenbanden van Jupiter te zien, maar dat was wegens de slechte seeing niet mogelijk.

Groet
          HArro
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Goedzo, om ook die vogels mee te schetsen, haha!
            Serieus, het zijn maar eenvoudige schetsen, maar volgens mij heb jij best tekentalent, Harro.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Amai 'mai, mooie foto's allemaal! Ik ben ook mijn bed uitgerold vanochtend, maar m'n foto's heb ik nog niet bekeken.
              Prachtige tekening Harro, en proficiat met de kleinerd
              Groetjes uit de westhoek,
              Karel.

Commentaar

Ter infeau! :

Juiste planetenstand: 36.000 huwelijken in India

Bron: ANP

Gepubliceerd: zondag 10 december 2006

Met de planeten in een beloftevolle stand, traden zondag in India tienduizenden paren in het huwelijk. Alleen al in de hoofdstad New Delhi stonden meer dan 36.000 huwelijksvoltrekkingen gepland.

De politie stond paraat om de verwachte verkeerschaos in goede banen te leiden. Indiase hindoes baseren zich vooral op Vedische astrologie, die teruggaat op eeuwenoude hindoeteksten om data en tijden voor huwelijken of grote aankopen vast te stellen. 10 december is volgens astrologen zo'n perfecte dag.

''Tot 8 december was de positie van de zon niet geschikt voor een huwelijk'', aldus dr. Prem Kumar Shara, een bekende astroloog. ''Vandaag is een zondag, dat de goedheid van de zon personifieert, en Jupiter en Venus staan perfect in lijn.'' :lol:
                "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

@ Harro: ik weet niet of de digitale camera van jouw een spiegelreflex is, maar dan zou je kunnen overwegen om de sensor een keertje schoon te (laten) maken, op de eerste foto zie ik volgens mij behalve de planeten ook een vlekje in het midden zitten

Jouw tekening van de samenstand met bijschrift vind ik overigens veel interessanter dan de foto's die je gemaakt hebt, misschien moest ik ook maar eens wat gaan tekenen in plaats van alleen fotograferen, inspirerend die tekening van jouw.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    @ Harro:op de eerste foto zie ik volgens mij behalve de planeten ook een vlekje in het midden zitten .
                    KLopt: het was een vrij groot een stofdeeltje, maar dan op het 26mm oculair. De camera is zo'n kleine CAsio Qv 4 megapixel pocketcamera met vaste lens. Door deze amateuristische manier van fotograferen is het onvermijdelijk dat de stofdeeltjes zichtbaar worden. De foto is ook meer als aardigheidje bedoeld

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                    ... misschien moest ik ook maar eens wat gaan tekenen in plaats van alleen fotograferen, inspirerend die tekening van jouw.
                    Dankjewel. Ja ga vooral eens tekenen. Geeft vaak een veel persoonlijker beeld. Bovendien ben je genoodzaakt het beeld extrta goed te bestuderen. Ik neem zelf meestal niet de moeite om uitgebreid te gaan tekenen, maar soms is het best leuk om te doen. Vooral om jaren later nog eens door al die tekeningen te bladeren is nog veel leuker (het oude schoenendoos-effect)
                    Succes en laat eerdaags eens wat resultaat zien op het forum!
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      Goedzo, om ook die vogels mee te schetsen, haha!
                      Serieus, het zijn maar eenvoudige schetsen, maar volgens mij heb jij best tekentalent, Harro.
                      Origineel geplaatst door Ilye
                      Amai 'mai, mooie foto's allemaal! Prachtige tekening Harro, en proficiat met de kleinerd
                      Dank u dank u.
                      Heel aardig van jullie.
                      Ilye bedankt voor de felicitaties.
                      Ja leuk he Roel, die vogels die kurkdroog voorbij kwamen vliegen: een prachtig gezicht.
                      En tekeningen maken is helemaal niet zo moeilijk hoor. Gewoon twee potloden (1 harde en 1 zachte) en daarna nauwkeurig proberen te schetsen wat er allemaal te zien is. Het kijken kost de meeste tijd en inspanning, vooral bij Deepsky-schetsen. (en maantekenen waag ik me al helemaal niet meer aan: dat is wel echt moeilijk)
                      Ook verstandig is om daarna zo gauw mogelijk (binnen twee dagen) een nette versie te maken van de ruwe schets.

Lijkt me leuk om een keer gezamenlijk te gaan waarnemen en schetsen.

groet
                      HArro

Commentaar

Lijkt me leuk om een keer gezamenlijk te gaan waarnemen en schetsen.
                        Harro doet een workshop! Lijkt me leuk! Lekker analoog!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Deze ochtend is het prachtig helder, dus ik wilde nogmaals proberen om de drie planeten te zien.
                          Probleem was dat ik om half acht bij mijn baas moest zijn. Ik heb in allerijl een 20x80 verrekijker meegegrist en ben naar het kantoor gereden (een gebouwtje, gelegen achter het bekende ING-hoofdkantoor "op pootjes” naast de Ringweg A10 in Amsterdam).

Volgende probleem was: hoe krijg ik een uitzicht op de lage horizon? Ik wist de portier te overreden mij toegang te verschaffen tot de verwarmingsketelruimte en de daarachter gelegen buitendeur naar het dak. Buiten aangekomen eerst over de enkeldiepe plassen water springen, uitglijden over de aangevroren mist, dan onder de stalen schermen doorkruipen, vervolgens een brandtrap beklimmen naar een hoger gelegen dakpplateau. Oppassen voor de gladde treden terwijl de verrekijker achter je aan bungelt. Die blijft dan ook twee keer steken in de beugelconstructie van de brandtrap.

Hijgend kom ik boven en zie ik dat het zicht op de horizon nog niet goed is. Ik glibber door over het dak en moet weer anderhalf meter omlaag springen in een diepe plas smeltwater. Ik hou me net aan staande. Het is al 8.10 uur, dus het wordt al erg licht nu. Ik moet haast maken. Nu snel naar de oostkant van het gebouw rennen. Daar tussen de bomen moet ongeveer het drietal staan.

Snel de verrekijker uit de tas halen en scherpstellen op de maan en dan op zoek naar de planeten.
                          Het beeld schud heen en weer. Ik sta te puffen en te hijgen van de James Bond-achtige inspanningen. Het duurt niet lang of de oculairlenzen beslaan van de condens. Gauw schoonvegen met het T-shirt.
                          Om het beeld een beetje stil te krijgen ga ik maar hurken. Ik scan de horizon af, maar nog steeds niets…
                          Het beeld is nog steeds te schudderig. Dus ik leun mijn rug tegen een naar meeuwenstront stinkende muur.
                          En zoeken maar…..

10 minuten lang heb ik nog gezocht, maar niets gevonden.
                          Nee; dat gestress is helemaal niets. Zo'n zoekactie is bij voorbaat gedoemd te mislukken.
                          Eergisteren stond ik heerlijk relaxed op het dak van ons huis met een stabiel opgestelde kijker. Kijk zo hoort dat. “Rust en bedachtzaamheid” zei de bekende sigarenkoning Hajenius altijd al.

Oke, Harro genoeg gemijmerd zo. Aan je werk nu!

Commentaar

Werken...
                          X