Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Quiet sun in H-alpha (06-11-2012)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Quiet sun in H-alpha (06-11-2012)

De NSO/GONG H-alpha Network Monitor liet een vrij grote protuberans aan oostelijke zijde zien die om een close-up vroeg.
    Een uurtje heldere hemel op het zuiden was genoeg om er wat plaatjes van te schieten. Hier is een opname van deze grote zonnevlam die grotendeels vrijzwevend boven het oppervlak leek te hangen. Gedurende een halfuurtje heb ik de zonnevlam gevolgd en er een kleine animatie van kunnen maken waaruit blijkt dat er weer veel beweging in de zonnevlam te zien was. De beelden zijn duidelijk minder met de lage zonnestand en seeing van de laatste tijd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Protuberans.jpg views: 1 grootte: 149,3 KB id: 1099471

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: anim.gif views: 1 grootte: 942,3 KB id: 1099472

Verder was het op het oppervlak vrij rustig.
    In H-alpha waren er wel enkele mooie details te zien zoals dit opvallende gebied.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AR.jpg views: 1 grootte: 218,2 KB id: 1099473

SkyWatcher 90/910 achromaat, intern A-ERF, 35 nm H-alpha, 20 mm PST etalon, 2x teleXtender, BF15, DMK21 / 618.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Prachtige fotos neo

Mvg Paul

Commentaar

Die animatie van de CME is toch bijzonder fraai geworden! Ben wel jaloers hoor dat je in ieder geval nog zon hebt gezien deze week. Als ik terug naar huis rijd, is het al donker... Het maximum van het aantal CME moet volgens mij nog komen... Ik hoop dat we er meer van kunnen vastleggen. Prachtig om te zien hoe te allemaal hun eigen magnetische lijnen volgen als een soort van zonnedans.
      www.iseefar.nl

Commentaar

Altijd mooi om naar te kijken!
        Mooie opnames en animatie.
        Groetjes
        Geurt

Commentaar

De animatie is geweldig!
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Mooi werk Neo