Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mare serenitatis 3-11-2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mare serenitatis 3-11-2012

Gisteravond rond 20:00 was het erg wisselvallig begin van de avond zelfs regen hier in het oosten,later opklaringen met open stukken.
    Nog weer wat later rond 22:00 werd het helder ik had natuurlijk de kijker met iso jasje al enkele uren buiten liggen je moet immers blijven hopen. .

De grootste zorg maakte ik mij over de wind die was erg fors met vlagen vanuit (ZW) + soms (NW) toch de kijker maar op gebouwd en het juiste
    moment afgewacht, en dat kwam na 00:20 toen heb ik de eerste opnames gemaakt op de (NO) zijde in regio Mare ''Serenitatis'' Hercules 67 km op 3uur lag er toen bijzonder
    mysterieus bij, prachtig gebied zo aan de terminator daar is veel te om te imagen,op 9uur zie je de kraters Aristoteles 87km + Eudoxus 67 km daaronder.

De vochtigheidsgraad was om die tijd ruim 90% ik ben 1/5 uur aan het iamgen geweest dankzij het Gold etc ISO jasje totaal geen last gehad van dauw op de corrector.De seeing was
    wederom te slecht voor 2X dus alles op F10 opgenomen, maar ik ben tevreden over de opname..bedankt maar weer voor het kijken.

C8 F10 DMK 21 / 618 nieuwste filter Baader rood processing AS2 +PS
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Zenit; 03-11-12, 11:39.
    Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Ziet er toch naar tevredenheid uit. Vanavond de hele maan een keer pakken? Ik ga in ieder geval een poging wagen. Vooruitzichten zeggen dat rond de klok van 22 een aardige kans maak. Wordt wel aangegeven dat de seeing vrij slechts is dit weekend. Was gisteravond hier ook vrij helder maar zag ik pas toen ik naar bed ging.... baalde daar eigenlijk wel een beetje van... nu heb ik mijn avond verkwanseld door voor die beeldbuis te hangen. Ik wil een herkansing
    www.iseefar.nl

Commentaar

Mooie opname.
      Het wordt steeds beter!!
      Soms is het nuttig de telescoop in rood nog eens opnieuw te collimeren.
      Gebruik hiervoor een sterk oculair b.v. 5 mm.
      Kijk dan vooral in het intra en extra focale beeld in het nabij focus.
      Je zal zien als dat perfect is dat je minder last hebt van de seeing.
      Veel succes.

Hans Dekker

Commentaar

Ik zie inderdaad dat je fotos van de maan goed vooruit gaan zeg, mooie foto er valt veel te zien. Het was zeker winderig, en dat is best lastig...

Commentaar

Dank je allen , de wind was gisteravond idd flink aanwezig en momenteel nu ook nog maar ik was al lang blij dat het even helder blijf.
          Vanuit de 1ste opname ben ik ietsje hoger geklommen en dan kom je in regio Noordpool, deze had ik van de week ook al in vizier
          gehad maar toen met een iets andere terminator belichting, toch vindt ik deze regio altijd een moeilijk gebied om goed te belichtingen.

Het was wel jammer dat de wind en de seeing met wat roet aan het strooien waren, maar beter iets dan niets .
          Voeg bestanden toe
          Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Deze hoort er ook nog bij. :smile:. De (NO) regio die is ook flink gebombardeerd de witte stralen uitspatting vanuit krater Anaxagoras + Goldschmidt is het bewijs, maar wel een dankbaar gebied om te imagen maar ook wel wat moeilijkere om goed te belichten dat vindt ik tenminste, krater''Aristoteles op 5uur met kratertje Mitchell'' op aan de rand heb ik speciaal meegenomen.

C8 F10 DMK 21/618 filter Astronomik SII CCD processing AS2 +PS
            Voeg bestanden toe
            Last bewerkt door Zenit; 04-11-12, 17:15.

Commentaar

Heel mooie opnames!
              Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

ziet er mooi, strak en rustig uit....... zou uren kunnen besteden om naar de details te kijken...........

Commentaar

Zo.. dat zijn zeer strakke plaatjes!

Commentaar

Werken...
                  X