Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan op 96% 31-10 -2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Zenit
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Ivar Bekijk bericht
    Je overige filters zijn ook rood tot ver in het infra rood. Deze zullen stuk voor stuk presteren op de maan met mindere seeing.

Dat klopt en had ik al reeds ondervonden heb deze filters al div malen met succes gebruikt omdat de seeing de laatste tijd hier alleen maar slecht was.
    Het ''Groen interferenz'' filter heb ik amper kunnen gebruiken dit jaar en dan moet immers de seeing goed zijn, hopelijk komt die super seeing deze winter
    nog even om de hoek kijken.:lol:.

Laat een reactie achter ::

• Ivar
    antwoordde :
    Het is zo ie zo een filter dat een heel klein stukje van het roodgebied laat zien in het gebied van volgens mij 672-673nm... met de jouwe dan met een deviatie van 6,5nm aan iedere kant. Je overige filters zijn ook rood tot ver in het infra rood. Deze zullen stuk voor stuk presteren op de maan met mindere seeing. Zag net ergens dat de transmissie in het UV-A gebied ook nagenoeg nihil is... dus daar geen last van met imagen. Wellicht zit daar ook een stukje van de verklaring?

• Zenit
    antwoordde :
    @Ivar Ik kan alleen zeggen dat dit filter een bandbreedte van 13nm heeft zoals al gemeld bedoelt voor nevels en gassen, planetair filter dus,degenen waar ik deze van gekocht hebt had goede resultaten behaalt bij maan opnames en idd het filter werkt , wellicht dat iemand kan toelichten waarom of dit planetair filter ook voor maan opname best wel geschikt is.

bijgaand een opname op (ZO) een donker gebied vast aan de terminator krater Langrenus 132km op 31 -10 gemaakt met genoemd Astronomik SII /CCD 13nm filter.
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Zenit; 02-11-12, 13:21.

• Ivar
    antwoordde :
    Anaxagoras met het Goldschmidt gebergte springt er mooi uit...

Een ir pass wil in het gebied 300/400 nm nog wel eens wat licht (Voornamelijk UV-A) doorlaten tot wel 50%... Die SII, die ongeveer 3 keer zo duur is zou dat volgens mij niet moeten hebben toch... maar kan het nog nergens terug vinden. Zelf heb ik geen SII om te testen op het lab. Wat zijn in het algemeen je waarnemingen en ervaringen met dit kortere stuk rood gebied in vergelijking met een IR pass 685 die zeker tot 900 nm transmissie strak blijft en daarna pas iets minder wordt. Op de 685nm geeft de SII wel een betere transmissie dan het ir pass filter. Misschien moeilijk te zeggen door alle wisselende seeings van de laatste tijd?

• Zenit
    antwoordde :
    Dank je allen,

Hier moet je van elke gelegenheid gebruik maken als je daar even de tijd voor hebt.Het is momenteel alweer gebeurt, bewolking en regen spelen in ons kikkerlandje een grote rol.
    Ik las onlangs dat (NL) + (UK) behoren tot de meest slechte locaties op Astro gebied,dus roeien met de riemen die je hebt. Tot slot nog een opname van de ''North Pole'' daar is het
    destijds ook erg ruig aan toe gegaan ik zou daar wel eens willen rondlopen. .

C8 F10 DMK 21 /618 planetair filter Astronomiek SII /CCD processing AS2 +PS
    Voeg bestanden toe

• Broertje
    antwoordde :
    Prachtig zeg !

• jsprod
    antwoordde :
    Weer een mooie maanplaat!

• Zenit
    started a topic Maan op 96% 31-10 -2012

Maan op 96% 31-10 -2012

Gisteravond om 22:30 zat de maan op 96% dus 4% terminator zichtbaar en daar maak je dan gelijk gebruik van omdat het imagen hier toch al zo beperkt is.
    De wind was behoorlijk maar wel een goeie wind namelijk (NO) die geeft meestal een betere seeing is wat schonere lucht uit die regio die wordt aangevoerd.

Het vocht percentage was 60% dus stukken minder dan vorige week met 94%, de seeing was dan ook wat beter, maar de transparantie was matig de maan
    was soms in een nevel gehuld met halo, toch enkele opname gemaakt waaronder deze op de (NO) zijde met krater Endymion 125 km aan op het randje en op
    de voorgrond Atlas en Hercules, voor een barlow was het hier wederom te onrustig.

bedankt voor het kijken.

C8 F10 DMK 21 /618 filter Baader Rood Processing AS2 +PS
    Voeg bestanden toe
Werken...
X