Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 28 okt

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 28 okt

De nacht van 28-29 okt. kende een periode met goede seeing. Dit met de uitstekende transparantie leverde dit resultaat op

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter 12-10-28 02-29 uur.jpg views: 1 grootte: 26,0 KB id: 1099387 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter 12-10-28 03-29 uur.jpg views: 1 grootte: 27,3 KB id: 1099388

25 cm newton F 30 - 3 ccdcamera
    je bent nooit te oud om te leren.

Jee, dat zijn toch wel een paar fraaie plaatjes zeg, wat een details, vooral op foto twee vind ik de wervelingen goed te zien bij de GRS...
    Weet iemand wat die donkere stip is onder de grs ?

Commentaar

Zo, dat zijn hele fraaie opnames!
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Inderdaad heel mooi. Die periode was wel afgelopen toen ik om 11 uur-half twaalf ging kijken. De rode Vlek was nog net wat meer doorgedraaid tov foto 2.

Ik miste een maantje. Schaduwovergang?
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Beetje hard bewerkt vind ik persoonlijk maar wat een detail!... nice
          www.iseefar.nl

Commentaar

Erg veel te zien inderdaad!
            Het zwarte vlekje is een apart oppervlaktedetail, in opnames van RZ63 en Corne21 was het me ook al opgevallen.
            Last bewerkt door Neo; 31-10-12, 22:15.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Zeer mooie opnames! Wat een detail
              10" SW Flextube dobson

Commentaar

Weelde aan details. Wat een plaatjes....heel goed!
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Indrukwekkend, ziet er goed uit. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gebruikte opstelling en technieken. Ik zie een 25 cm newton en CCD camera, maar kun je wat meer details geven (welke barlow, volgsysteem, duur van de opnames, filters e.d.)?
                  skystaring.wordpress.com

Commentaar

First class !! dat is een hele mooie opname,is trouwens mijn favoriete planeet.Mvg Peter

Commentaar

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gebruikte opstelling en technieken. Ik zie een 25 cm newton en CCD camera, maar kun je wat meer details geven (welke barlow, volgsysteem, duur van de opnames, filters e.d.)?
                      ik maak gebruik van een eigenbouw 3 ccdwebcam die bestaat uit 3 x DMK618. Het hoe en waarom van een dergelijke camera kun je hier zien
                      http://www.astrojac.nl/astrojac/node/66

Mijn kijker -25 cm F 4,8 newton - is ook eigenbouw maar met Orion UK optiek. Hij wordt gebruikt op een eigenbouw montering (bouw gestart in 1968) die sinds 2002 gestuurd wordt door het freeware programma Scope van Mel Bartels. Meestal bevindt zich op de montering de newton en aan de andere kant een 10 cm F 15 refractor ( die ik voor de zon gebruik). zie http://www.astrojac.nl/astrojac/node/45
                      Bij planeetfotografie gebruik ik een 5 x Powermate die op mijn camera een vergroting van 6x geeft.
                      Bij Jupiter neem ik steeds filmpjes op van 3 minuten die dan bij 30 beeldjes /seconde ruim 5000 beedjes lang zijn. Let wel de avi's van rood, groen en blauw worden tergelijkertijd vastgelegd.
                      De belichtingstijd per beeldje is dus 1/30 sec ( sneller dan 3 x 30 beeldjes kan mijn camera niet aan) en dan wordt de gain zodanig gekozen dat het histogram 60 tot 70 % wordt gevuld. Welke gain dat dan wordt hangt (vooral bij het blauwe kanaal) af van de transparantie van de avond. Met Autostakkert worden van de avi's 1000 (soms meer,soms minder) beeldjes bewerkt en gestackt en dan in Photoshop worden de 3 kleurbeelden samengevoegd. Als je deze regels leest lijkt het allemaal niet zo speciaal maar je moet wel veel ervaring opdoen voor alles goed zal lopen. Kennis van de beeldbewerking is nodig maar de praktijk leert dat de seeing de bepalende factor is voor het eindresultaat.

je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Zeer mooie foto's, zouden Hubble waardig zijn. Klasse; vooral de opvallende details rond de GRS!
                        8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Je camera is werkelijk uniek. Ik heb een paar jaar geleden echt genoten van je presentatie over deze camera op de astrofotografiedag in Oss.
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Prima opname met veel details rond de GRS. Ook de donkere ring rond de begeleider van de GRS staat er goed op. Ik ben het wel met Ivar eens dat de opname wat hard is bewerkt, alhoewel bewerking erg persoonlijk is. Met je 3 parallelle opnames ben je wel af van uitlijningsproblemen voor de individuele RGB kanalen of zie ik dat verkeerd!

Groet, Ruud
                            296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Super opname!!
                              Hoezo Hard bewerkt?!

Groeten,

Hans
                              Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
                              X